Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Monday, September 4, 2017

Pengurus maklumat (3)

Menjadi pakar
Bab sebelum ini memberitahu anda bahawa maklumat amat penting namun adakala kehadirannya menjadi tidak berguna. Maklumat boleh menjadi mahal dan boleh juga menjadi tidak bernilai.

Sebagai pengurus maklumat anda lah yang akan tentukan impak atau hasilnya.

Sebagaimana yang anda baca sebelum ini, maklumat yang terlalu banyak akan mengelirukan sehingga menjadi tidak berguna.

Justeru untuk perenggan2 berikutnya anda akan diarahkan pada maklumat yang khusus sahaja dan sedia untuk dilaksanakan. Maklumat lain kita bincangkan pada masa lain atau biar sahaja orang lain yang gunakan.

Menjadi Pakar
Oleh kerana maklumat tetlalu banyak maka orang ramai akan mencari yang terbaik. Maka anda perlu menjadi pakar sebagai tempat orang ramai merujuk.

Contohnya dalam sebuah taman perumahan, setiap rumah mempunyai paip air dan hampir semuanya hanya tahu memulas kepala paip.  Jika air tidak keluar dari situ maka mereka serta merta menjadi panik.

Kepada siapakah tempat mereka mengadu?

Jika anda mahu mengambil sedikit inisiatif mempelajari cara2 membaiki paip maka anda sudah layak digelar pakar paip.

Berapa ramai pula penghuni taman itu yang mempunyai rambut di kepala mereka?  Belajarlah untuk menjadi pakar rambut.

Anda boleh fikirkan sendiri kepakaran lain yang perlu ada dalam komuniti anda.

Bayangkan jika ada 500 buah rumah di taman perumahan dan setiap rumah menggunakan produk atau perkhidmatan anda setiap bulan.

Kenapa saya tak buat sendiri dan kenapa saya beritahu anda?

Sebenarnya saya memang sedang lakukan. Saya mempunyai produk yang saya percaya setiap rumah akan beli dan gunakan setiap bulan iaitu minyak morhabshi, pelbagai khasiat.

Saya beritahu anda kerana saya bukan hidup menongkat dunia. Sampai masa semuanya akan ditinggalkan melainkan tiga perkara iaitu anak yang soleh, ilmu yang diamalkan, dan amal jariah yang pernah dilakukan.

Saya mahu tinggalkan ketiga2nya, Insyaallah.

Bersambung... Bagaimana menjadi pakar

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)