Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Sunday, October 20, 2013

Kesah ludin dan maniam

Ludin: Maniam, saya nak tumpang rumah awak boleh.
Maniam: berapa lama?
Ludin: sampai bila-bila la.
Maniam: itu macam mana boleh.
Ludin: alaa.. boleh la Maniam.
Maniam: awak seorang ka?
Ludin: tak. Semua ahli keluarga saya pun nak tumpang sama.

Dipendekkan cerita maka setelah pujuk memujuk berlaku maka Maniam pun bersetujulah menumpangkan Ludin dan kaum kerabat Ludin di rumahnya.

Ludin dan keluarganya pula sedar lah diri hidup menumpang di rumah orang. Tidak lah mereka menegur atau membantah kepercayaan tuan rumah yang menyembah berhala dan mengamalkan ajaran agama mereka.

Manakala Maniam pun tidaklah membantah jika Ludin dan keluarganya mengamalkan ajaran agama mereka.

Hiduplah mereka secara harmoni sambil saling menghormati antara satu sama lain.

Lima puluh tahun kemudian salah seorang anak Ludin menelefon anak Maniam.

Anak Ludin: hello. Saya dengar awak sembah berhala dalam rumah. Saya tak suka.

Anak Maniam: itu saya punya kepercayaan turun temurun dan ini rumah saya.

Anak Ludin: ini pun rumah saya juga.

Anak Maniam: ...

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)