Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Kitab Ramuan & Petua Perubatan Herba

Thursday, April 27, 2017

Hospital ditutup?


Takde le sampai tutup hospital

Minyak apa ni?
Minyak morha (morhabshi) jwb saya.

Saya sedar, itu bukanlah jawapan yang orang tu mau. Dia peduli apa nama minyak saya? Dia nak tau apa faedah minyak morha morhabshi kat dia.

Dulu-dulu dengan bangganya saya jawab ini minyak serbaguna. Tokwan saya buat. Tapi ramai orang yang lebih arif pasal marketing menegur saya. Susah nak jual produk serbaguna. Tak khusus. Takut orang tak beli sebab dia tak nampak kegunaan khas untuk masalah dia.

Kata mereka, orang nak tau apa perlunya dia beli sesuatu produk. Lagipun kalau betul satu produk boleh selesai semua masalah, buat apa susah-susah buat klinik & hospital . Buat apa habis duit ratus ribu latih bakal doktor?

Ye tak ya jugak.  Logik.

Saya renung balik. Tak bergunakah minyak morha morhabshi selama ni?

Sayapun tak tau bila tarikh sebenar tokwan kami ustaz hamid mula buat minyak morha morhabshi. Yang saya ingat, sejak awal remaja jika luka, sakit perut, atau cedera masa bermain kami sapu minyak ini.

Apabila saya dapat anak, saya & isteri guna sejak mereka bayi. Sapu perut, dada, betis, lengan... Cepat baiknya pusat baby kami... Hari-hari sapu. Walaupun takde sakit apa-apa. Sediakan payung sebelum hujan, kata orang.

Bila sembang dgn jiran-jiran, mereka pula tertarik nak guna. Jiran saya di melaka, cucunya asyik menangis sampai mak ayahnya tak boleh tidur, berjaga.

Mak mertua saya bagitau pasal minyak morha  morhasbhi. Diapun try. Alhamdulillah malam tu jugak laki bini tu dpt tidur lena sampai pagi. 'Ter'cuti diorang berdua pagi tu sebab lelap sangat. Tahun 1999 tak silap saya.

Sejak itu ramai org kampung yang cuba. Ramai pulak yang serasi dan membeli setiap bulan. Dulu saya jual rm5 botol saiz 15ml. Sekarang rm45 tapi botol 120ml. Nampak macam naik harga tapi lebih kurang je sebenarnya. Botol lebih besaw. Masa tu gaji cikgu rm435, sekarang keluar maktab (ipg) dah rm1800 belum campur elaun. Berapa kali ganda tu?

Zaman ni kalau pergi kenduri nak bagi rm5 pun tak tergamak. He he...

Atas permintaan ramai, sekarang dah ada saiz 500ml. Lebih jimat. Siap bagi botol refill.

Oh ya. Klinik dan hospital berhampiran berjalan seperti biasa. Pengguna pun takde la fanatik sangat dengan minyak morha morhabshi sebab setiap kaedah perubatan ada kelebihan masing-masing. Orang sekarang termasuk doktor bersikap terbuka dan berlapang dada.

Bagi saya, minyak morha morhabshi ni macam kotak kecemasan. Terkejut terjaga tengah malam, boleh capai dan guna sebelum buat rawatan lanjut di hospital.

Hebatnya minyak morha morhabshi, ia lebih laju dari van ambulan dan lebih dekat daripada klinik yang paling hampir dengan rumah anda. Maklum la.. Boleh simpan di rumah dan tahan hingga 2 tahun.

Eh,  nak panggil minyak morha ke minyak morhabshi? Mana-mana pun boleh la...

Kannnn...

Insya-Allah. Semua dengan izin Allah taala.

Thursday, April 20, 2017

Kesah mnyak morha versi utara


Nak cerita pasai minyak morhabshi yg org dok heboh la ni. Depa panggil minyak morha. Bukan la minyak ajaib. Depa aja yg kata ajaib. Nak buat sendiri pun boleh. Pakai minyak makan aja. Lps tu campoq2 bahan lain sikit. Bacakan doa & ayat al-Quran.

Prolog:
Agaknya masa arwah ustaz hamid bukak kitab, dia jumpa bahan pelik nama morhabshi. Dia jumpak byk khasiat Allah taala bagi kat morhabshi ni. Sejak zaman mesir,  zaman rom, zaman rasulullah saw, zaman khalifah...  Semua tamadun manusia mengiktiraf morhabshi. Dulu2 morhabshi ni nilainya macam emas. Hampir semua penyakit guna morhabshi. Arab kata mur (pahit). Inggeris sebut myrrh. Inggeris pelat. Melayu panggil mur orang habshi maka jadilah morhabshi. Sama la tu. Try google tengok. Ubat selalunya pahit. Masa ustaz hamid pi mekah, dia beli morhabshi bawak balik dan campuq dgn minyak makan.

Ilmu herba
Ustaz hamid ni ada la jugak ilmu pasai herba2. Maka dia kaji dan campoq sekali la. Dia belajaq dgn tok2 guru dia. Bukannya main hentam camtu aja. Dulu mana ada google, youtube, wikipedia... Kena berguru. Sambil tu, ilmu homeopathy pun dia ada tauliah. Dia masuk kuliah, mengadap guru. Bukan baca buku sendiri aja dan bukan belajaq tepi jalan atau tiru2 org. Sementelah, dia pun ustaz.

Resource
Dlm perpustakaan kecil di rumah ustaz hamid kitab2 arab, buku2 melayu dan inggeris bersusun dlm lemari. Saya selalu pinjam tapi tak pernah pulangkan. Masa dulu org kedah kalu tak reti inggeris bukan org kedah la. Kalu tak, takkan ustaz hamid boleh tulis kitab2 perubatan herba dan buku perubatan homeopathy. Saya ni, toksah kata nak tulis buku, baca bukupun malas. Lepas pencen dia mengajaq di maahad pulak. Kira syeikh la.

Ustaz Doktor
Ustaz hamid dengan ustaz ahmad pengasas maahad islamiyah derang memang bersahabat baik. Begitu jugak dengan Dr Azizan pengasas era edar. Sama-sama dengan Dr azizan bukak klinik homeopathy di jitra. Jika di barat,  pengamal homeopathy juga dipanggil doktor. Tapi oleh kerana dia ustaz,  orang tak panggil doktor. Dengan ustaz ahmad ulak,  lepas pencen, ustaz ahmad mintak dia buka klinik di derang.

Sukan
Selain tu,  ustaz hamid minat bola sepak. Bab bola ni, zaman 70an-80an sapa tak kenai ustaz hamid di jitra-alostaq? Sampaikan padang bola tepi menaksah (surau) paya kemunting pun orang panggil padang bola ustaz hamid. Orang pas, orang umno pun dia kawan baik. Dia pun mengajaq merata menaksah, masjid.. sambil juai minyak morhabshi. Macam sahabat2 dulu la... Berdakwah sambil berniaga. Cuma masa tu pakai botoi kaca lekat kertas potostat aja. Facebok pun takdak. Mana nak boh testimonial...? Tapi kalau tak ok,  takkan la sampai lps dia meninggai pun orang dok cari lagi. Allah punya kuasa bagi berkat kat ulama. Ramai yg sembuh.

Warisan
La ni kami la pulak anak cucu sambung buat. Anak bongsu arwah iaitu ustaz radzi yang femes dengan lagu cinta untuk nabila pun sokong. Dia pun kerap orang panggil ceramah merata. Sat dengan akhil haey la, sat dengan syamsul ghau2 la... dengan nasir bilal khan pun ada. Di langkawi boleh kata tiap2 malam baca kitab di menaksah dan masjid. Kebetulan kerja pun dengan jabatan agama islam kedah. Ustaz radzi 'melissa' ni mengaji pondok dan ada 4 senawi. Sapa pernah jumpak, sembang dengan dia,  tau la. La ni anak sulung dia,  ustaz firdaus pun dok mengajaq merata.

Cerita asai
Isy... Panjang pulak merapu sampai takdan nak sebut pasai khasiat minyak morhabshi atau la ni orang panggil minyak morha. Camni la.  Nak sambung pun dah berjela. Boleh la tengok2 kat fb kami ada lebih 2500 testimonial orang yang pernah guna minyak morhabshi. Macam2 kes ada. Saya juai sikit2 sejak 1996. Dah 20 thn. Kalau saya nak muhong, 19 thn dulu dah kena katok dgn org. Tapi alhamdulillah ramai yg respon puas hati dgn minyak morhabshi. Malah ada pengguna 20 thn lepas masih terus guna sampai la.

Harapan
Lepas ni nak juai banyak2 pulak. Tu yang nak cari ramai wakil. Nak bagi lebih ramai merasa guna.

Nak jadi stokis atau agen,  whatsap saya cepat sebelum orang lain booking area tu. Kami bagi 1 kawasan 1 stokis aja... ±60194402211 (cheguman). Atau, cuba taip minyak morhabshi dalam google. Taip minyak morha pun boleh kot...


Link berkaitan:
Page
Blog
Portal rasmi
Store online

Tuesday, April 18, 2017

Baju bundle baju curi?


Masa zaman remaja saya, macamana rupa seluar atau baju tidak kesah. Malah koyak rabak pun tidak mengapa asalkan ia Levis,  Lois, atau Amco.

Ketika itu definisi kualiti ialah jika semua orang ada maka saya perlu ada. Koyakpun tak mengapa. Pasaraya terbaik ialah 'kedai bundle'.

Dulu saya tidak tahu dari mana datangnya pakaian terpakai itu. Yang pasti,  dari luar negara terutama negara maju. Ada yang kata dijual oleh pemiliknya dan ada yang kata dicuri.

Saya fikir,  kedua-dua andaian itu tidak masuk akal. Orang kaya tak perlu jual pakaian lama walaupun beliau sedang muflis. Orang muflis hutang berjuta takkan boleh ditebus dengan melelong pakaian keluarga.

Tuduhan curi pula lebih pelik. Industri pakaian terpakai telah berlangsung puluhan tahun dan melibatkan ribuan kontena dan kapal besar merentasi benua. Adakah semua penguasa di seluruh dunia bersekongkol dengan pencuri pakaian?

Telahan paling sesuai ialah pakaian bundle adalah hasil pengumpulan pertubuhan kebajikan di seluruh dunia untuk mangsa bencana.

Ada yang dihantar terus kepada negara terlibat namun ia melibatkan kos yang amat tinggi. Sebahagiannya lagi dijual dan wang hasil jualan dibelikan makanan untuk mangsa berkenaan.

Jika benar,  barbanggalah kerana anda yang terlibat telah membantu usaha kebajikan. Perkemaskan niat dan insya-Allah beroleh kebaikan.

Jika ada yang mencuri,  moga lekas mendapat hidayah sebelum tertangkap.

Tajuk sebelum ini


Monday, April 17, 2017

Menjual baik 3 menjaga nama baik


Pandanglah ke arah manapun di sekeliling kita, semuanya bernama. Masa sekolah dulu guru ajar, ada nama am dan ada nama khas.

Pokok, kereta, awan, batu,  rumah, burung, parit, dan lalat adalah nama am. Manakala proton,  jambu batu, Ramli, dan nyamuk aedes adalah nama khas.

Kata orang tua-tua, seekor kerbau membawa lumpur, semua (yang dilaluinya) terpalit. Satu lagi, bagai kerbau runcing tanduk. Asal ada yang luka (termasuk kulit pokok) maka dialah yang dipersalahkan.

Mungkin kedua-dua peribahasa tadi tidak tepat untuk tajuk ini namun alangkah baiknya jika kerbau-kerbau itu diberi nama khas. Setidak-tidaknya nama baik kerbau lain tidak tercemar.

Jika anda menjual nasi lemak, apabila nasi lemak keluaran pengusaha lain bermasalah, bisnes anda juga akan terancam melainkan jika orang ramai kenal mana satu nasi lemak anda.

Direct to the point: berilah jenama pada nasi lemak anda. 

Seterusnya... 
Tajuk sebelum ini




Menjual baik 2


Kata penulis lirik salah sebuah lagu dendangan Ramli Sarip, "aku menulis bukan kerana nama."

Namun jika nama sudah busuk, apapun tak guna.

Apa ada pada nama? Kenapa pula pengeluar produk berhabis duit membina nama?

"Aku menulis bukan kerana nama" adalah karya puitis. Maka bahasanya juga bahasa puitis. Dimana2 pun di dunia ini puisi perlu dibaca secara tersirat dan fahamilah yang tersirat.

'Aku menulis bukan kerana nama' bermaksud menulis bukan semata2 untuk glamor sebaliknya memang ada sesuatu yang perlu disampaikan.

Lain pula bahasa ekonomi.

Rasanya semua orang tahu bahawa membina nama dalam bidang pemasaran dipanggil penjenamaan. Ia adalah bagi memberi keyakinan pada bakal pembeli bahawa 'inilah yang awak nak'.

Di tepi sebatang jalanraya sepasang suami isteri bercangkung menghadap selonggok durian.
Berapa ringgit?
RM52 sekilo.
Mahalnya....
Musang King, bos.
Oo...

Jenama menjawab seribu persoalan dengan hanya satu perkataan. Itulah NAMA.

Seterusnya
Tajuk sebelum ini




Menjual BAIK


B.A.I.K.
Hanya empat huruf yang membentuk dua sukukata bagi perkataan keramat ini namun ia menjadi simpulan pada destinasi setiap permasalahan.

Siapa yang tidak suka BAIK?

Orang sakit mahu baik,  calon peperiksaan ingin baik, kontraktor bangunan nakkan baik, tukang masak juga perlukan baik.

Baik,  kebaikan, terbaik. Baik, baik, baik.

Baik tuan, kata seorang anggota tentera.
Sepatah perkataan itu serta merta memberi kepuasan dan keyakinan pada pegawai pemerintahnya.

Baiklah,  oleh kerana semua orang mahukan baik maka apakata kita keluarkan BAIK; jual,  dan kaut keuntungan daripadanya?

Seterusnya



Friday, April 7, 2017

Kata2 menjadi doa dan Allah sempurnakan


Pada perasaan saya, ini sebuah kesah yang amat menarik. Bagi saya lah. Orang tua2 kata,  perasan.

18 tahun lalu, apabila anak sulung saya lahir dan saya membawanya menziarahi seorang sahabat, beliau sempat mengumumkan dengan gembira: "anak cikgu azman ni setiap kali jumpa, saya akan beri dia duit."

Kami akrab sejak remaja. Anak saya lahir ketika umur saya 32 tahun.

Masa berlalu. Saya sekeluarga berhijrah ke pulau pinang kerana saya dan isteri menyambung pelajaran di usm.

2007 kami pindah semula ke melaka.

Walaupun saya memang ada juga bertemu beliau atas pelbagai urusan samada rasmi atau sekadar lepak2 kosong,  takkanlah saya nak bawak anak saya semata2 supaya dapat duit. Dah macam filem ahmad albab pulak.

Namun,  seperti kata orang tua2, kata2 yang diungkap kadang2 menjadi doa. 12 tahun kemudian anak saya memasuki sm imtiaz ulul albab melaka yang baru dibuka.

Di melaka ada satu jabatan yang dipanggil tabung amanah pendidikan ekonomi melaka (tapem).  Oleh kerana tidak ramai anak melaka di sekolah tersebut maka anak saya terpilih menerima dana rm100 setiap bulan sebagai pelajar tahfiz.

Untuk makluman,  setiap sekolah tahfiz berdaftar di melaka akan diberi quota 15 pelajar untuk menerima pembiayaan tersebut. Kebetulan yuran sm imtiaz melaka milik ds zahid hamidi itu ialah rm100 sebulan.

Alhamdulillah sekali lagi,  semalam pihak tapem meraikan pelajar cemerlang spm 2016 seluruh melaka dan anak saya turut menerima wang tunai rm1000.

Saya tidak tahu samada sahabat saya itu masih ingat atau tidak ungkapan beliau 18 tahun lalu di depan saya, keluarga saya dan keluarga beliau. Ketika itu beliau masih seorang guru seperti saya.

Apapun, yang pasti orang yang bertanggungjawab menguruskan biaya rm100 sebulan dan hadiah kecemerlangan rm1000 kepada anak saya itu ialah sahabat saya tadi iaitu cikgu mustafa musa yang kini menjadi pengurus besar tabung amanah pendidikan ekonomi melaka (tapem).

Allahu akbar.  Nampaknya kata2 yang terungkap 18 tahun lalu dimakbul dan dimuktamadkan Allah bahkan Allah jua yang menyempunakan niat dan hasrat tersebut.

Saya percaya, bukan sahaja saya malah cikgu mustafa sendiri sudah lupa kata2 beliau 18 tahun lalu. Sayapun baru teringat semula malam tadi.

Bahkan sehingga saat saya menulis inipun beliau barangkali tidak menyedarinya.

Allahu akbar. Lihatlah kebesaran Allah taala yang mengatur segala2nya.




Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)