Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Kitab Ramuan & Petua Perubatan Herba

Wednesday, September 20, 2017

Remaja bakar pusat tahfiz keramat ditahan

Rasanya sebelum maghrib hari yang sama tak ada smartphone yang tidak ada salinan laporan polis kes penahanan suspek kes pembunuhan lebih 20 pelajar tahfiz. 5 wajah anak remaja ditatap oleh seluruh rakyat termasuk ibubapa mereka sendiri.

Remaja...
Ibubapa..
Sangat rumit.
Kalau kita kata salah remaja maka mereka adalah anak2 kita. Kalau kita kata salah ibu bapa, maka kitalah ibu bapa. Tak kena kat kita,  takpa. Kalau nak kata anak kita terpengaruh dengan anak orang lain kena faham bahawa anak kita adalah anak orang lain pada orang lain. Sampai bila nak salahkan orang lain?

Insiden kali ni terlalu mahal harganya. Terpulang samada kita mahu menunggu Allah beri amaran lain pulak atau kita mahu menjadikan kes ini sebagai titik mula perubahan.

Allahu akbar. Ini bukan sekadar ujian bahkan mahu kita bertindak. Banyak yang kita telah buat silap. Semua pihak kena muhassabah diri terutama saya sebagai seorang guru dan juga seorang bapa.

Cheguman,
Morhabshi

Apa khabar khabar baik

Apa khabar?
Khabar baik.

Sapaan bagus dan jawapan pun bagus. Ia pembuka kemesraan dan menunjukkan sikap ambil berat.

Namun seperti yang saya baru sebut, ia hanyalah pembuka kata dan selalunya itu jugalah penutup kata.  Ertinya,  persoalan tentang khabar tu habis begitu sahaja.

Soalan 'apa khabar' hanyalah basa basi. Sebab itulah jawapannya pun sambil lewa. Kita tak perlu berfikir panjang untuk menjawab.

Memang tak perlu pun. Sebab apabila kita berfikir dengan serius maka jawapannya 99% bukanlah 'khabar baik' sangat.

'Apa khabar' dan 'khabar baik' adalah set yang telah dirakam mungkin puluhan tahun dulu dan keluar secara automatik apabila kedua frasa itu bertemu.

Apakah khabar sebenar?
Pagi ni belum sarapan. Dah bosan asyik2 nasi lemak yang sama.
Petang semalam bank call remind tarikh akhir yang memang kita bayar setiap bulan. Dia kata remind je.
Telco hantar mesej tarikh bayaran ada 15 hari lagi.
Esok ada presentation,  slide belum siap.
Abang wasap tanya kenduri dapat hadir tak.
Jiran baru balik dari mekah belum dijengah.
Wife wasap bagitau kucing dia beranak. Mintak budget tambahan le tu.

Ada 1001 perkara dalam kepala boleh dikhabarkan. Akhirnya yang paling mudah ialah: "khabar baik".

Apabila saya taip 'apa khabar' pada status fb saya pagi tadi,  semua menjawab 'alhamdulillah'. Bagi saya itu jawapan terbaik. Ertinya kita redho dan bersyukur dengan semua yang Allah tentukan,  meski kita tak menjawab pun soalan si penanya.

Seorang hamba tidak wajar mengeluh apabila diberi tugasan oleh tuannya apa lagi mengadu pada orang lain termasuk sesama hamba. Sepatutnya, tanya pun tak boleh. Sami'na waato'na.

Cukup dulu kali ni. Nanti sambung lagi.

Wallahu'alam. Saya bukan ustaz.

Cheguman,
Morhabshi.

Friday, September 8, 2017

Kesah helang tua



Pernah dengar cerita helang tua? Saya mendapatnya lebih 10 tahun lalu dari seorang motivator.

Petang ini saya tulis semula kesah hebat ini untuk tatapan sahabat morha semua.

Helang memang makhluk yang Allah jadikan hebat sehingga kerajaan amerika mengabadinya pada matawang negara gergasi itu.

Namun ketika usia 40 tahun, helang menjadi terlalu tua. Paruhnya yang suatu ketika dulu gagah memagut dan mengoyak daging mangsa semakin membengkok hingga sukar untuk makan.

Kuku kakinya yang suatu ketika menjadi senjata amat digeruni kini melengkung dan sukar digunakan bagi meragut dan mencengkam mangsa.

Pilihan yang ada pada sang helang ialah samada menunggu saat mati kebuluran atau bertindak menukar dirinya menjadi helang baru yang perkasa.

Maka sang helang terbang ke atas puncak sebuah gunung. Di situ sang helang mencari seketul batu yang keras. Sang helang mula mencakar permukaan batu dengan kuku tuanya sehingga patah dan tercabut.

Kemudian sang helang mematuk pula pada batu itu dengan kuat sehingga paruhnya rekah dan pecah.

Proses tersebut memang amat menyakitkan. Darah merecik keluar membasahi batu dan bulunya. Namun sang helang tekad melakukan.

Setelah selesai tugas berat tersebut maka sang helang terkulai kepenatan. Ia perlu berehat panjang.

Dari sehari ke sehari pada muncungnya mula tumbuh paruh baru. Begitu juga jarinya. Kuku baru mula tumbuh dan semakin hari semakin panjang.

Sampai masanya sang helang mendapati dia telah mendapat kembali paruh dan kuku sebagaimana ia muda dulu.

Dengan kekuatan dan keyakinan baru sang helang meluncur ke udara meninggalkan puncak gunung.

Sang helang kembali menjadi raja untuk 40 tahun lagi sehinggalah maut sebenar menjemputnya.


Tuesday, September 5, 2017

Pengurus maklumat (4)

Ciri-ciri seorang pakar
1. Seorang pakar menjadi tempat rujukan orang ramai. Apabila ada masalah berkaitan mereka akan mencari anda.

2. Memanglah untuk menjadi pakar anda perlu mahir dalam bidang tersebut namun anda tidak perlu menjadi pakar paling mahir. Ada beza ungkapan 'antara yang terbaik' dengan 'yang paling baik'.

3. Mahirkan diri anda dalam satu bidang khusus. Orang ramai faham bahawa pakar bukan tahu semua perkara. Yang penting anda boleh diharapkan untuk menyelesaikan masalah mereka ketika diperlukan.

4. Jika orang ramai menjadikan anda sebagai tempat rujuk, siapa pula yang boleh anda rujuk jika sesuatu masalah tidak boleh selesai? Pakar rujuk juga perlukan pakar rujuk lain.

5. Islam mengajar kita untuk beristiqomah. Oleh kerana ia ciri penting bagi seorang pakar maka kita akan perincikan bahagian ini.

Ciri2 istiqomah
1. Fokus pada bidang kepakaran
Seorang pakar bukan sahaja perlu tekun malah perlu dilihat tekun. Melakukan terlalu banyak kerja dalam satu masa bukanlah ciri istiqomah.

2. Jangan membebel atau merungut walaupun pada perkara yang tidak berkaitan. Jika anda tukang gunting rambut jangan berceloteh pasal politik ketika menggunting rambut pelanggan.

2. Buat berterusan
Apabila sudah bermula maka buatlah sampai berjaya. Jangan tergugat dengan tawaran lain berkenaan peluang untuk berjaya. Peluang memang berlambak. Ambil satu sahaja dan kerjakan. Jangan toleh ke belakang walaupun ada anjing menyalak atau bunyi hon kereta dari belakang.

3. Boleh diharap dan tidak mengecewakan. Apabila diberi tugas, selesaikan segera sebab itulah tujuan anda dirujuk. Jika buntu, diam2 hubungi mentor anda atau cari maklumat berkaitan. Ingat,  kita di zaman teknologi maklumat.

4. Anda perlu pandai tapi jangan cuba berlagak pandai terutama di depan pelanggan. Mereka lebih yakin apabila anda sentiasa ada tempat untuk merujuk dan mengesahkan keputusan dan tindakan yang anda buat bagi memastikan ia adalah paling tepat.

5. Kekalkan hubungan dengan pelanggan. Seorang pelanggan yang berpuas hati biasanya akan diam sahaja sebaliknya jika tidak berpuas hati dalam masa singkat karier anda boleh musnah.

6. Jangan biarkan pelanggan anda yang sukakan perkhidmatan anda membisu. Dia ada ramai kenalan dan saudara mara. Minta bantuan untuk memperkenalkan produk dan perkhidmatan anda pada saudara mara beliau.

Biasanya orang memang suka menolong, apatah lagi jika anda baik dengan mereka.

Bersambung... Dimana pelanggan anda?

Monday, September 4, 2017

Pengurus maklumat (3)

Menjadi pakar
Bab sebelum ini memberitahu anda bahawa maklumat amat penting namun adakala kehadirannya menjadi tidak berguna. Maklumat boleh menjadi mahal dan boleh juga menjadi tidak bernilai.

Sebagai pengurus maklumat anda lah yang akan tentukan impak atau hasilnya.

Sebagaimana yang anda baca sebelum ini, maklumat yang terlalu banyak akan mengelirukan sehingga menjadi tidak berguna.

Justeru untuk perenggan2 berikutnya anda akan diarahkan pada maklumat yang khusus sahaja dan sedia untuk dilaksanakan. Maklumat lain kita bincangkan pada masa lain atau biar sahaja orang lain yang gunakan.

Menjadi Pakar
Oleh kerana maklumat tetlalu banyak maka orang ramai akan mencari yang terbaik. Maka anda perlu menjadi pakar sebagai tempat orang ramai merujuk.

Contohnya dalam sebuah taman perumahan, setiap rumah mempunyai paip air dan hampir semuanya hanya tahu memulas kepala paip.  Jika air tidak keluar dari situ maka mereka serta merta menjadi panik.

Kepada siapakah tempat mereka mengadu?

Jika anda mahu mengambil sedikit inisiatif mempelajari cara2 membaiki paip maka anda sudah layak digelar pakar paip.

Berapa ramai pula penghuni taman itu yang mempunyai rambut di kepala mereka?  Belajarlah untuk menjadi pakar rambut.

Anda boleh fikirkan sendiri kepakaran lain yang perlu ada dalam komuniti anda.

Bayangkan jika ada 500 buah rumah di taman perumahan dan setiap rumah menggunakan produk atau perkhidmatan anda setiap bulan.

Kenapa saya tak buat sendiri dan kenapa saya beritahu anda?

Sebenarnya saya memang sedang lakukan. Saya mempunyai produk yang saya percaya setiap rumah akan beli dan gunakan setiap bulan iaitu minyak morhabshi, pelbagai khasiat.

Saya beritahu anda kerana saya bukan hidup menongkat dunia. Sampai masa semuanya akan ditinggalkan melainkan tiga perkara iaitu anak yang soleh, ilmu yang diamalkan, dan amal jariah yang pernah dilakukan.

Saya mahu tinggalkan ketiga2nya, Insyaallah.

Bersambung... Bagaimana menjadi pakar

Pengurus maklumat (2)

...sambungan

Pasar maklumat
Dalam pasaran, apa sahaja yang terlebih tawaran serta merta menjadi murah. Maklumat pun begitu. Itu sebabnya gambar yang dulunya sukar kita perolehi kini boleh dikongsi beramai-ramai dan akhirnya tiada seorangpun yang menyimpannya.

Terlalu banyak maklumat samalah keadaannya dengan tiada maklumat.

Kita tak perlukan terlalu banyak maklumat untuk melakukan sesuatu. Misalnya, ada berapa cara untuk makan durian? Kita akan abaikan yang lain dan guna satu cara sahaja.

Samada tiada maklumat atau maklumat melimpah ruah ia menjadi masalah besar pada manusia ketika membuat keputusan.

Pengguna maklumat
Maklumat menghasilkan dua kelompok manusia iaitu orang yang mencari maklumat dan orang yang hanya menerima maklumat.

Ironinya, samada sipencari maklumat mahupun yang tak berapa endahkan maklumat kesemuanya menggunakan maklumat sebelum membuat keputusan.

Bezanya, sipencari maklumat menentukan apa yang ingin dilakukan manakala 'pengguna pasif maklumat' hanya menyerahkan nasib diri pada sipemberi maklumat.

Khabar gembiranya ialah kedua-dua mereka terdedah pada sang manipulator maklumat.

Mungkin perkataan manipulator kelihatan agak jahat. Kita tukarkan kepada 'pengurus maklumat. Bunyinya lebih lunak dan inilah yang saya ingin kongsikan.

Bersambung...

Pengurus maklumat (1)

Bab 1

Situasi dan posisi
Sebelum anda boleh menjual sesuatu anda perlu faham situasi dan posisi anda.

Situasi termasuklah memahami zaman kita berada sekarang. Posisi pula untuk anda sedar di mana anda bemula dan siapakah yang akan anda berdepan.

Maklumat
Manusia bertindak berdasarkan maklumat. Ia bukan sahaja berlaku pada zaman ini sahaja. Adam dikeluarkan dari syurga juga kerana menerima maklumat yang salah. Baginda lupa pada maklumat sebenar yang Allah taala telah maklumkan lebih awal.

Maklumat ada di mana2. Ketika mencangkung dalam tandas awampun kita boleh nampak maklumat pada pintu:

"zero interest. Wasap +60123456789 sekarang."

Jangan hanya lihat ini sebagai vandalisme. Di sudut lain sipenulis maklumat tersebut sedang mengarahkan anda pada sesuatu yang dia mahukan.

Zaman teknologi maklumat
Maklumat beredar dalam kalangan manusia. Hari ini maklumat memasuki fasa baru apabila teknologi pemindahan maklumat berada pada tahap yang amat tinggi.

Teknologi maklumat menjadikan maklumat bersepah di mana2. Di zaman ini maklumat beredar dari hujung jari ke telapak tangan hinggakan ramai yang jarinya lebih laju dari akal fikiran.

Bersambung...  Pasar maklumat

Sunday, September 3, 2017

Korban lembu atau lembu berkorban

Assalamualaikum dan salam Aidil Adha.

Insyaallah pagi esok saya akan menunaikan ibadah korban. Cuma yang menggusarkan hati saya ialah apakah Allah taala akan menerimanya sebagai korban sebenar dari saya?

Kisah korban habil dan qabil mudah kita faham.  Begitu juga perintah korban ke atas nabi ibrahim iaitu menyembelih putera kesayangan baginda.

Bahan korban mereka amat jelas iaitu mengorbankan sesuatu yang amat disayangi.

Namun bagaimana korban saya pagi esok?  Adakah satu bahagian lembu dengan bayaran rm650 itu sudah memadai? Berapakah nilai nabi ismail as pada ayahanda baginda?

Secara mudahnya kita boleh kaitkan dengan taraf nabi yang sudah tentu tidak sama dengan manusia biasa. 

Makanya kita perlu bertanya pada diri adakah rm650 itu berpadanan dengan kemampuan sebenar kita?

Jika wang bukan lagi sesuatu yang besar untuk dikorbankan, apakah yang lebih mahal nilainya dari itu?

Biarlah saya cuba jawab: Bagi kebanyakan dari kita, *masa* adalah lebih bernilai.

Justeru jika mahu nilai korban lebih dirasai maka *masa* juga perlu turut dikorbankan. Bukan hanya wang.

Pandangan saya, jangan berkorban dengan hanya menghubungi pihak penganjur dan buat bayaran begitu sahaja.

Luangkan masa untuk memilih ternakan yang sesuai.

Mungkin kita boleh beli lebih awal dan cuba rasai sendiri kesukaran memeliharanya.

Nanti apabila sampai masa untuk dikorbankan kita akan lebih merasakan erti pengorbanan kita itu.

Jangan hanya lembu itu yang berkorban padahal yang menerima perintah Allah taala adalah kita.

Tujuan korban bukan untuk bersedekah daging. Makna korban ialah korban.

Wallahualam.

Cheguman morhabshi

*tulisan ini hanya pandangan peribadi dan tidak boleh disandarkan untuk apa2 tujuan lain, terutama berkaitan hukum*

Saturday, September 2, 2017

10 herba terbaik di dunia

Mari berkenalan dengan 10 herba terbaik dunia.
1. Myrrh atau Commiphora Myrrha berasal dari somalia, banyak tumbuh di afrika dan timur tengah hingga ke india. Myrrh terbit dari bahasa arab iaitu mur bermaksud pahit. Resin myyrh yang digelar 'miracle resin' ini amat dihargai sejak zaman mesir purba. Tentera rom dibekalkan myrrh apabila ke medan perang kerana sifatnya mampu menghilangkan kesakitan, menyembuhkan luka, membasmi kuman, dan menguatkan imunisasi tubuh manusia.

2. Mustaka atau Cyperus Rotundus merupakan herba terbaik di india dan wilayah sekitarnya terutama bagi merawat pelbagai jenis demam selain pelbagai masalah lain.

3. Safron atau Crocus Sativus terkenal sebagai herba termahal di dunia hingga diberi gelaran herba 1001 khasiat. Boleh dikatakan tidak ada bangsa yang tidak mengetahui keistimewaan safron atau zaafaran ini. Setiap kilogram safron berharga antara RM25-35k.

4. Hempedu Bumi atau Andrographidis Herba dianggap raja segala herba dan terkenal bukan sahaja di kepulauan melayu bahkan menjadi buruan para pedagang seluruh dunia dahulu kala. Ubat memang selalunya pahit. Ia bukan sahaja cepat menghentikan darah malah sering digunakan dalam rawatan darah tinggi dan kencing manis.

5. Misai Kucing atau Orthosiphon Stamineus sangat terkenal dalam perubatan di nusantara.  Ia dikatakan bertindak menyingkir asid urik dan berkesan menghindari penyakit berkaitan hempedu dan buah pinggang. Bagi yang tahu, bukan itu sahaja khasiatnya.

6. Dukung Anak atau Phylanthi Herba ini walaupun namanya pelik namun mempunyai nilai perubatan yang amat tinggi meliputi penjagaan kulit, buasir, demam, hepatitis B, dan lain-lain. Barangkali itulah sebab dinamakan Dukung Anak yakni bagaikan seorang ibu yang melindungi anaknya dari apa sahaja ancaman.

7. Daun Sireh atau Piperis Folium sudah tidak perlu diperkenalkan lagi bahkan ia menjadi syarat utama dalam perubatan samada bersifat zahir mahupun bathin. Ia cepat menghentikan luka termasuk hidung berdarah.

8. Raja Kayu. Namanya pun RAJA kayu. Ia digunakan dalam rawatan penyakit luaran dan dalaman serta digunakan secara meluas untuk urutan.

9. Minyak Zaitun (olive oil) atau Oleaeurofea tidak perlu diperkenalkan lagi lantaran seluruh dunia mengakui pelbagai khasiatnya. Selain untuk kulit ia sebenarnya boleh merawat strok,  peredaran darah, dan banyak lagi.

10. Minyak Bijan atau Sesame Oil amat diminati masyarakat cina dan india sehingga digunakan dalam pelbagai perkara. Biji Bijan kaya dengan zat besi, kalsium, magnesium, zink, tembaga, Vitamin E , Vitamin B dan menyimpan pelbagai manfaat. Sesuatu yang ramai tidak tahu, ia baik untuk menegang payu dara dan alat kelamin lelaki.

Jika anda mencari satu produk yang menghimpunkan semua bahan semulajadi berkualiti tinggi seperti di atas, minyak morha lah jawapannya.

Minyak morha atau nama asalnya minyak morhabshi mengandungi semua herba yang tercatat di atas.

*Semua kebaikan datangnya dari Allah taala jua. Tidak bergerak walau satu zarah tanpa izin-Nya.

Tuesday, August 29, 2017

Wang cari wang

Kita selalu dengar,  wang adalah sejenis alat.

Apakah alat lain yang selalu kita guna?
Tukul untuk mengetuk dan mencabut paku.
Dapur untuk memasak.
Kereta untuk bergerak lebih pantas.
Jam untuk kita tahu waktu.

Oleh kerana wang hanyalah alat maka kenapa kita begitu taksub pada kertas bercetak itu? Ya, kerana wang adalah alat serbaguna. Wang diperlukan oleh sesiapa sahaja. Boleh digunakan untuk hampir semua perkara.

Wang laku di mana2.

Wang boleh menyelesaikan hampir semua masalah. Memanglah money is not everything tapi verything is money. 

Namun perlu diingat satu2 masalah itu bukan hanya ada satu penyelesaian. Wang hanya salah satu darinya. Seringkali wang menyelesaikan satu masalah sambil menerbitkan satu masalah lain.

Apabila semua orang mahukan wang maka ia menjadi mahal. Wang akan hilang nilainya apabila dikeluarkan terlalu banyak atau apabila orang tidak lagi inginkannya.

Selagi hidup, kita memang guna wang.  Orang mati dah tak perlukan wang. Namun ramai yang mati kerana wang.

Sepatutnya kita gunakan wang untuk mendapatkan perkara lain. Anehmya ramai yang mencari wang sehingga lupa tujuan asal mencari wang.

Kita perlukan wang kerana kita percaya ia alat ajaib yang mampu menukarkan impian menjadi kenyataan.

Kita boleh tukarkan wang dengan makanan.  Kita boleh tukarkan wang menjadi kelajuan. Bahkan kita boleh tukarkan wang menjadi tenaga. Upah pekerja.

Apapun, walaupun kita boleh beli makanan namun kita tidak boleh beli kekenyangan. Kita boleh beli kelajuan namun tidak semestinya kita boleh tiba di tempat yang dituju dengan selamat. Kita boleh tambah tenaga dengan wang namun tidak sentiasa dapat selesaikan masalah yang dihadapi.

Justeru jangan cari wang. Carilah kebaikan yang Allah berikan pada wang. Ada halal haramnya.

Cheguman Morhabshi.

Tuesday, August 1, 2017

Motivasi anjing gila (part 3)


Ketika membaca memoir syed mokhtar albukhari beberapat tahun lalu timbul dua persoalan dalam kepala saya iaitu:
Adakah kemiskinan yang menghambat beliau ke arah kejayaan, atau; kekayaan yang menarik beliau keluar dari kemiskinan?

Dengan kata lain, berjaya kerana lari dari kemiskinan atau berjaya kerana ingin menjadi kaya?

Sebenarnya kalau baca kesah hidup orang yang telah berjaya, hampir semuanya berlatar belakang kemiskinan dan kesusahan.

Apakah yang mendorong mereka menjadi berjaya?

Sila perhatikan baik-baik perkataan penting di atas. Perkataan itu ialah. MENDORONG.

Mendorong bermaksud menolak dari belakang. Lawan pada 'mendorong' ialah menarik.

Jarang orang berkata, sipolan berjaya kerana TERTARIK pada kehidupan mewah.

Maka saya katakan sekali lagi bahawa kebanyakan orang yang berjaya adalah kerana mereka telah bersumpah untuk keluar dari kemiskinan.

Saya tak kata semuanya. Saya sebut KEBANYAKANNYA.

Motivasi anjing gila part 2


Sunday, July 30, 2017

Motivasi anjing gila part 2


Apabila saya menulis tentang ini minggu lepas (lihat sini), sebenarnya saya mencadangkan bahawa lebih mudah menggerakkan manusia melalui ancaman berbanding jika kita beri mereka hadiah.

Saya sedar, tajuk berat tak sesuai di fb sebab media sosial hanya untuk bersantai. Sebab tu hanya ada satu respon. Dah la cuma satu, pandangan itu berlawanan pula dengan pendapat saya.

Lebih menyedihkan setelah saya baca respon tersebut saya pula bersetuju dengan beliau.

Maka tidak ada maknalah motivasi anjing gila part 1 tersebut.

Apapun saya bukanlah berseorangan dalam teori ni. Ada nama lain seperti pavlov, skiner, watson dll yang pernah memperjuangkannya, sekitar 1900.

Bahkan dalam dunia pendidikan di negara kita,  ramai peminat (kalaupun bukan pemuja) mereka terdiri dari profesor, pemegang phd, dan pemikir yang membuat dasar pendidikan negara.

Ia dipanggil teori behavior atau tingkahlaku. Teori ini menyatakan manusia bertindak atas rangsangan yang diberikan samada positif atau negatif.

Jap.  Nak buka buku semula.

Bersambung


Motivasi anjing gila part 1




Berapakah modal untuk membeli seekor anjing gila? Sebelum itu, adakah orang nak beli anjing gila? 

Tak apa lah. Kita anggarkan sahaja rm2.

Sekarang, masukkan seekor anjing gila ke dalam sangkar dan letakkan rm2 bersama anjing gila itu.

Mari kita buka tawaran. Siapa sanggup masuk ke dalam sangkar tersebut maka wang rm2 itu akan jadi miliknya.

Sejujurnya jika anda yang diberi tawaran ini apakah yang menyebabkan anda tidak berminat melakukannya?
A.  Anda tidak berminat dengan wang.
B.  Anda tidak mahu digigit anjing gila.

Mari kita cuba eksperimen kedua.
Masukkan sangkar tadi ke dalam bilik berukuran 10 kaki darab 10 kaki.
  
Keluarkan anjing gila dari sangkar tetapi biarkan berkeliaran di dalam bilik itu.

Anda dimasukkan ke dalam bilik tersebut secara paksa. Pintu bilik dikunci tetapi pintu sangkar terbuka. Wang rm2 tadi masih di dalam sangkar.

Apa tindakan anda?
A.  Cepat-cepat masuk ke dalam sangkar dan tutup pintunya. 
B.  Cuba berbaik-baik dengan anjing gila.

Saya percaya anda akan pilih cadangan A. Soalan sebenar untuk eksperimem bodoh ini ialah kenapa anda pilih A?

Adakah kerana anda inginkan wang tersebut atau sebab anda tidak mahu dikerkah anjing gila?

Justeru saya katakan motivasi terbaik bukan wang tetapi anjing gila.

Kenapa saya letak rm2 bersama anjing gila? Kenapa saya nilaikan rm2 sama dengan harga anjing gila?

Saya percaya kebanyakan manusia akan melakukan sesuatu dengan lebih bersungguh-sungguh untuk keluar dari ketakutan atau kesengsaraan berbanding  melakukannya kerana inginkan kebaikan.

Seterusnya


Tuesday, July 25, 2017

Anugerah perintis media sosial


Minggu lepas saya dijemput ke Kuantan Pahang untuk diraikan, konon sebagai perintis media sosial di Malaysia.

Sebenarnya title yang diberikan itu rasanya tak tergapai dek tangan sementelah sayapun bukan top blogger ketika itu. Hanya di pinggiran yang akhirnya betul-betul terpinggir.

Apapun jutaan terima kasih pada pihak penganjur iaitu team Media Pahang diketuai Dato Shahaniza Shamsuddin dan orang kuat beliau, sahabat blogger Azam Braveheart.

Rupa-rupanya ada juga pihak yang sudi menghargai spesis terancam yang hampir pupus seperti kami ini.

Mengimbau penglibatan saya dalam penulisan di ruang cyber ala syok sendiri, bermula sekitar 1999 melalui tapak geocities milik yahoo.com. Url tepatnya ialah http://www.geocities.com/panduannet. Kandungan webpage saya itu tertumpu pada bidang pendidikan, kenegaraan, dan sedikit promosi produk keluaran keluarga iaitu minyak morhabshi.



Hidup lagikah link geocities?

Ketika itu untuk menjadikan tulisan kita tersiar di internet tidaklah mudah. Perlukan sedikit kemahiran html.  Namun aplikasi penyunting berkonsep what you see you get (WYSYG) amat membantu saya yang buta bahasa pengaturcaraan.

Terima kasih penyunting web Dreamweaver. Masih ada kah?

Lama juga Geocities berjasa pada dunia. Saya pernah cuba menggunakan Tripod namun tidak begitu serasi.

Tahun masihi 2005 saya membeli domain dan menyewa tapak berbayar yang masih utuh hingga kini iaitu www.morhabshi.com yang merupakan tapak perniagaan online saya. Skrip php pertama ialah skrip murah yang saya beli dari Indonesia dan saya edit sendiri seperti tikus membaiki labu.

Tak dapat kek labu, pengat labu pun jadi lah. Alhamdulillah.

Blogspot muncul sekitar 2009 kalau tak silap. Sebelum dinamakan Waadat saya mencuba beberapa nama lain namun nama Waadat lebih dikenali dan serasi pula hingga ada sahabat blogger yang masih memanggil saya dengan panggilan Waadat.

Alternatif bagi blogspot.com ialah wordpres.  Ia juga menawarkan hosting percuma.


Saya membuka tidak kurang 15 blog (blogspot) secara personal dan menulis di beberapa blog yang dikongsi bersama blogger lain. Saya menulis secara konsisten antara 2 atau 3 blog dalam satu-satu masa manakala selebihnya 'ikut suka hati saya'.

Setakat 24 Julai 2017 terdapat 2156 artikal saya siarkan dalam blog Waadat. Ini bermakana jika dikira dari 2009 hingga sekarang seolah saya masih menulis hampir setiap hari.

Blog Waadat muncul di tengah-tengah medan peperangan besar antara kelompok pendokong gerakan reformasi DS Anwar Ibrahim (DSAI) dengan penyokong setia kerajaan yang sedang memerintah.

Waadat hidup di zaman Tun Mahathir, Paklah (Tun Abdullah), dan diteruskan pada zaman DS Najib menjadi PM.

Meskipun Waadat dilihat menyebelahi pemerintah namun bagi saya hakikatnya tidak begitu.

Sebagai aktivis ngo (KERIS) yang bergerak bersama Biro Tatanegara (BTN), saya merasa terpanggil untuk mententeramkan orang ramai dengan mengingatkan rakyat bahawa ketua negara yang sebenar adalah Yang Dipertuan Agong dan negara ini adalah negara beraja.

Ini bukannya negara republik atau sosialis berketuakan MR presiden.

Itu sebabnya blog ini dinamakan WAADAT sempena peristiwa bersejarah persetiaan antara Demang Lebar Daun yang mewakili rakyat yang bersumpah setia dengan Sang Sapurba di Bukit Saguntang Mahmeru iaitu asal raja-raja melayu bernasab keturunan Parameswara-sultan melaka.

Keaktifan dalam dunia blog membawa kepada usaha menyatukan para blogger sealiran hingga tertubuhnya Blogger Pembela Negara (BPN).



Ibarat belum jumpa rotan akarpun berguna maka saya dilantik menjadi timbalan yang dipertuanya, pertama dan mungkin terakhir. 

YDP disandang blogger dikenali sebagai Panglima Perang Cyber yang kemudiannya saya tahu merupakan seorang ustaz. Beliau perintis yang gigih.

Jika saya sebut nama blogger ketika itu pastilah banyak nama yang akan tertinggal. Namun antara yang boleh saya catatkan di sini ialah Papagomo, Parpukari, Minda Intelek Melayu (Dr Novandri), Taiping Mali, Sekupang Dua, Bumiyang,  Rizqeen Hill, dan Azmi APA.

Sekali lagi saya mohon maaf atas senarai tersebut. Sebenarnya selain nama Papagomo dan Parpukari, saya sekadar menyebut nama blogger yang sempat hadir dalam majlis di Kuantan minggu lepas. Ramai lagi bloggers yang lebih hebat tiada dalam senarai di atas.

Antara bloggers BPN yang masih aktif ialah Panglima Perang Cyber, Pisau,  Angin Perubahan,  Darul Ehsan Today,  Ipoh Malay,  Mymassa,  Pejuang Bangsa,  Badut Rakyat,  Wangsamaju, Blog MIK, Suara Melayu Baru,  Mael Pengerang, dan Tinggalkan Satu Peluru. 

Ada beberapa blogger yang tidak menyertai BPN tetapi menyokong kami seperti Nobisha, Azlishukri, Mysrimuara, dan Husin Lempoyang.

Blogger Azli Shukri hadir dalam reunion di Kuantan yang saya kisahkan ini.

Oh ya.  Anda boleh lihat dalam bloglist di sebelah kiri blog Waadat ini senarai blog yang bergabung di bawah panji BPN. Ada juga yang telah meninggal dunia. Antaranya sahabat saya Dato Azizan Yaakob bekas YB di Jerantut.

Pertumbuhan blog antara 2009-2012 adalah seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Ia rentetan selepas BN mengalami kehilangan sokongan secara besar-besaran, membawa pada kemerosotan undi dalam PRU meski BN masih mengekal kuasa.

Para pemerhati politik membuat kesimpulan keputusan teruk BN adalah impak serangan pembangkang melalui media cyber tidak bertapis namun dianggap sumber perdana.


Rakyat tika itu sedang dilanda ketakjuban pada kemunculan media baru sehingga apa sahaja yang terbit dari internet dianggap berita dari langit.

Dalam lautan maklumat itulah Waadat muncul. Persoalan besar ialah bagaimana mahu merebut audiens yang mempunyai berjuta pilihan?

Maka Waadat perlu tampil dengan sedikit kelainan. Mesti unik.

Dengan gadjet sederhana serta talian internet terhad,  saya harus mengemukakan sesuatu yang menarik agar tidak tertolak ke tebing. 

Pendekatan yang saya ambil ialah mencungkil dan menyingkap agenda tersirat di sebalik peristiwa tersurat. Ia adalah tugas amat mencabar dan lebih perit lagi ia perlu dilakukan sendirian.

Sepatah kata seorang sahabat blogger ketika itu, jangan komplen sebab tiada siapapun yang menyuruh kita berblog.

Antara contoh tumpuan penulisan saya ialah apabila ramai yang bosan dengan Tuah maka Jebat ditonjolkan sebagai adiwira baru melayu.

Maka di sinilah Waadat mengambil peranan kecil memulihkan semula imej Tuah di mata orang melayu, terutama generasi muda.

Zaman reformasi juga berjaya memberi nafas kembali kepada beberapa pemuja sosialis seperti hishamudin Rais dan Raja Petra. Ini cabaran cukup hebat kerana rakyat amat mudah terpesona dengan bujukan sosialis yang amat muluk. 

Era blog yang dilihat begitu hebat akhirnya tersisih apabila muncul Facebook. Media sosial yang lebih mesra pengguna itu menjadikan blog bukan lagi pilihan utama.  

Audiens tidak hanya ingin sekadar membaca idea blogger bahkan dapat pula melontarkan pendapat sendiri dengan amat mudah.

Ramai kalangan blogger sendiri akhirnya merasa lebih selesa dengan Facebook dan Twitter meninggalkan blog yang makin tersisih dan terabai.



Sebenarnya tidakan tersebut wajar kerana tiada gunanya berpencak di gelanggang sendiri tanpa lawan dan audiens.

Orang ramai sudah lari ke media sosial sebenar.

Bloggers Waadat juga tidak tetkecuali. Saya membuka dua akaun facebook dan dua page atas nama Cheguman Waadat dan Demang Lebar Daun. Itulah dua nama yang dikenali audiens yang selalu menjengah Waadat.

Peperangan dalam media sosial terutananya Facebook rupanya lebih sengit. Undang-undang, etika, dan peraturan dibuang terus. Malah hukum agama seolah tidak perlu dipatuhi di ruang cyber.


Facebooker bertempur siang malam,  24 jam. Gambar pemimpin samada kerajaan mahupun pembangkang diconteng dan disebarkan semahu-mahunya. Ulama pun dihina dan dipersenda. 

Carut marut,  maki hamun dihambur wewenang. Langsung tiada pantang larang atau segan silu. Padahal akaun masing-masing bertaut dengan anak-anak serta kaum keluarga.

Akhirnya saya ambil keputusan membuka Akaun baru atas nama penuh saya Noor Azman Aminudin.



Saya jemput kaum keluarga, rakan taulan, dan kenalan sahaja. Apapun untuk meluaskan kenalan saya jemput dan terima rakan kepada rakan saya. Biasanya saya akan lihat profile mereka terlebih dahulu.

Yang tidak beradab biasanya saya akan buang.

Sejak kebelakangan ini pengguna facebook sudah semakin matang. Dalam kalangan rakan saya perkongsian merapu dan komen maki hamun sudah hampir tiada.

Saya sukakan fb. Sesekali terfikir juga,  alangkah baiknya jika Malaysia boleh buat sesuatu supaya kita tidak perlu 'bergantung' pada FB lagi.

Sebenarnya kita perlu buat sendiri. 

Sekian,  wassalam.

Cheguman, Waadat. 
Demang Lebar Daun. 

Wednesday, July 12, 2017

Kill two birds with one stone


Rasanya ramai yang pernah dengar pepatah inggeris "kill two birds with one stone" tak kiralah samada betul-betul faham atau setengah faham.

Oleh kerana ramai yang sudah tahu maksud asal pepatah itu maka saya ingin menarik perhatian anda maksud kedua pepatah tersebut. Maksud tersirat. Ia lebih praktikal.

Melontar, melastik, atau menjadikan seketul batu sebagai peluru bagi membunuh seekor burung adalah tugas amat sukar. Itu sebabnya ramai yang gagal.

Maka saya cadangkan diterbalikkan peribahasa itu yakni kita guna dua batu atau peluru bagi meningkatkan kebarangkalian menewaskan seekor burung.

Membazir?  Mana lebih membazir antara guna dua biji peluru dapat seekor burung berbanding guna sebutir peluru tetapi sampai kesudah tak dapat walau seekorpun?

Saya tidak menyalahkan pepatah itu atau mengatakan masyarakat inggeris tertipu selama ribuan tahun. Pepatah itu benar jika dilakukan oleh orang bijaksana. Malah pepatah itu memang bertujuan menjadikan kita bertindak secara bijaksana.

Bijaksana itu bagus namun kiita nak berniaga, bukan nak tunjuk pandai. Berjaya dalam perniagaan juga membuktikan kita sudah bijaksana.

Bagi anda yang mengikuti blog waadat saya sejak 2008 akan sedar betapa saya amat menghargai kebijaksanaan orang dulu-dulu tak kira bangsanya.

Pepatah yang ditinggalkan perlu dilihat dari dua sudut iaitu tersurat dan tersirat.

Sunday, May 7, 2017

Islam bukan agama rasmi negara kita


Apa beza agama rasmi dengan agama persekutuan?

Jom kita lihat kenapa ditulis dalam Perkara 3 perlembagaan Malaysia "Islam agama persekutuan" dan bukannya 'agama rasmi persekutuan.'

Kuncinya, apabila ada yang rasmi selalunya ada yang tidak rasmi. Dalam bab lain mungkin boleh tetapi dalam soal aqidah,  ia adalah tidak masuk akal.

Analoginya:
Apabila Richard memeluk Islam maka Islam itu adalah agama beliau dan bukan sekadar agama rasmi beliau. Beliau tidak boleh mempunyai agama utama (rasmi) dan dalam masa yang sama memiliki agama kedua.

Sebagai penganut Islam,  tugas utama richard ialah melaksanakan perintah Allah taala. Yang lain2 hanya sunat selagi bukan haram di sisi Allah.

Solat adalah tugas wajib. Kerja hanyalah ibadah sunat. Maka apabila bertembung perkara sunat dengan wajib maka yang sunat perlu ditangguhkan, bukan sebaliknya seperti yang lazim sebahagian dari kita lakukan.

Saya bagi contoh lebih jelas. Apabila Malaysia ini beragama Islam, maka keseluruhan yang ada di Malaysia mestilah berlandas Islam.

Namun ada sedikit tolak ansur yang para ulama kita ambil, yang saya rasa dibuat berdasarkan tafsiran surah alkafirun... "bagimu agamamu dan bagiku agamaku".

Kelonggaran ini diiringi syarat yang ketat. Perkara 3 menetapkan "...agama lain boleh diamalkan dengan AMAN dan DAMAI".

Ini bermakna apabila penganut agama lain ingin meneruskan kepercayaan nenek moyang mereka yang dibawa dari negara asal,  mereka mestilah melakukan tanpa menyinggung perasaan ummat Islam. Kalau sampai mengganggu ketenteraman awam,  lebih2 lagi la.

Menyebarkan ajaran selain Islam samada secara terang-terangan atau senyap-senyap terutama kepada anak cucu ummat Islam akan menyebabkan ummat Islam marah. Ini yang tersirat di sebalik 'aman dan damai'.

Bagaimana pula jika program agama Islam mengganggu ketenteraman awam?  Perkara 3 dengan jelas mengatakan agama negara kita adalah Islam. Apabila beragama Islam maka ada ibadah wajib dan ada yang sunat dilakukan. Selain itu ada harus,  makruh,  dan haram.

Justeru secara asasnya tidak timbul soal ibadah ummat Islam yang dilakukan di negara ini mengganggu ketenteraman awam.

Apapun,  dalam melaksanakan ibadah, Islam juga menggariskan apa yang boleh dan yang tidak boleh dilakukan. Ada hukum wajib, sunat, harus, makruh, dan haram.

Isu yang timbul dan menjadi viral sekarang ialah apabila orang ramai tidak faham dengan perlembagaan. Bukan sahaja orang bukan Islam yang keliru dan tidak faham bahkan ummat Islam pun masih ramai yamg keliru.

Perkara 3 dalam perlembagaan mengesahkan secara muktamad bahawa Malaysia adalah negara Islam secara total,  bukan separuh-separuh.

Tanpa prejudis politik atau sentimen keagamaan, kerajaan yang memegang kuasa perlu memikul tanggung jawab memastikan semangat perlembagaan tidak hanya di atas kertas sahaja.

1. Melaksanakan Islam di negara Islam adalah wajib.

2. Kerajaan perlu memberikan kefahaman sejelas-jelasnya pada sekalian rakyat dan warganegara supaya semua pihak lebih bersedia. Itulah konsep penerimaan. Tanpa kefahaman, konsep tolak ansur hanya tinggal anganan.

3. Kerajaan yang diberi amanah mesti menyediakan prasarana dan kemudahan agar konsep 'aman dan damai'yang tercatat dalam perlembagaan mampu dipatuhi.

4. Untuk perkara di atas,  bukan sahaja menyediakan masjid yang sesuai malah kemudahan parking,  kelicinan lalu lintas dan pergerakan para jemaah dan orang lain perlu diselia.

5. Perlu disedari,  masa solat jumaat bukan hanya orang bukan Islam sahaja yang tidak ke masjid malah wanita Islam juga tidak bersolat jumaat dan ramai juga yang menggunakan jalan raya berhampiran masjid.

6. Jika ini belum mampu kita usahakan bagaimana kita mahu melaksanakan perkara yang lebih besar seperti pelaksanaan hudud sepenuhnya?

Saya rasa bukan hanya orang Islam yang patut faham perkara ini malah rakan2 bukan Islam kita juga elok memahami perkara ini.





Thursday, April 27, 2017

Hospital ditutup?


Takde le sampai tutup hospital

Minyak apa ni?
Minyak morha (morhabshi) jwb saya.

Saya sedar, itu bukanlah jawapan yang orang tu mau. Dia peduli apa nama minyak saya? Dia nak tau apa faedah minyak morha morhabshi kat dia.

Dulu-dulu dengan bangganya saya jawab ini minyak serbaguna. Tokwan saya buat. Tapi ramai orang yang lebih arif pasal marketing menegur saya. Susah nak jual produk serbaguna. Tak khusus. Takut orang tak beli sebab dia tak nampak kegunaan khas untuk masalah dia.

Kata mereka, orang nak tau apa perlunya dia beli sesuatu produk. Lagipun kalau betul satu produk boleh selesai semua masalah, buat apa susah-susah buat klinik & hospital . Buat apa habis duit ratus ribu latih bakal doktor?

Ye tak ya jugak.  Logik.

Saya renung balik. Tak bergunakah minyak morha morhabshi selama ni?

Sayapun tak tau bila tarikh sebenar tokwan kami ustaz hamid mula buat minyak morha morhabshi. Yang saya ingat, sejak awal remaja jika luka, sakit perut, atau cedera masa bermain kami sapu minyak ini.

Apabila saya dapat anak, saya & isteri guna sejak mereka bayi. Sapu perut, dada, betis, lengan... Cepat baiknya pusat baby kami... Hari-hari sapu. Walaupun takde sakit apa-apa. Sediakan payung sebelum hujan, kata orang.

Bila sembang dgn jiran-jiran, mereka pula tertarik nak guna. Jiran saya di melaka, cucunya asyik menangis sampai mak ayahnya tak boleh tidur, berjaga.

Mak mertua saya bagitau pasal minyak morha  morhasbhi. Diapun try. Alhamdulillah malam tu jugak laki bini tu dpt tidur lena sampai pagi. 'Ter'cuti diorang berdua pagi tu sebab lelap sangat. Tahun 1999 tak silap saya.

Sejak itu ramai org kampung yang cuba. Ramai pulak yang serasi dan membeli setiap bulan. Dulu saya jual rm5 botol saiz 15ml. Sekarang rm45 tapi botol 120ml. Nampak macam naik harga tapi lebih kurang je sebenarnya. Botol lebih besaw. Masa tu gaji cikgu rm435, sekarang keluar maktab (ipg) dah rm1800 belum campur elaun. Berapa kali ganda tu?

Zaman ni kalau pergi kenduri nak bagi rm5 pun tak tergamak. He he...

Atas permintaan ramai, sekarang dah ada saiz 500ml. Lebih jimat. Siap bagi botol refill.

Oh ya. Klinik dan hospital berhampiran berjalan seperti biasa. Pengguna pun takde la fanatik sangat dengan minyak morha morhabshi sebab setiap kaedah perubatan ada kelebihan masing-masing. Orang sekarang termasuk doktor bersikap terbuka dan berlapang dada.

Bagi saya, minyak morha morhabshi ni macam kotak kecemasan. Terkejut terjaga tengah malam, boleh capai dan guna sebelum buat rawatan lanjut di hospital.

Hebatnya minyak morha morhabshi, ia lebih laju dari van ambulan dan lebih dekat daripada klinik yang paling hampir dengan rumah anda. Maklum la.. Boleh simpan di rumah dan tahan hingga 2 tahun.

Eh,  nak panggil minyak morha ke minyak morhabshi? Mana-mana pun boleh la...

Kannnn...

Insya-Allah. Semua dengan izin Allah taala.

Thursday, April 20, 2017

Kesah mnyak morha versi utara


Nak cerita pasai minyak morhabshi yg org dok heboh la ni. Depa panggil minyak morha. Bukan la minyak ajaib. Depa aja yg kata ajaib. Nak buat sendiri pun boleh. Pakai minyak makan aja. Lps tu campoq2 bahan lain sikit. Bacakan doa & ayat al-Quran.

Prolog:
Agaknya masa arwah ustaz hamid bukak kitab, dia jumpa bahan pelik nama morhabshi. Dia jumpak byk khasiat Allah taala bagi kat morhabshi ni. Sejak zaman mesir,  zaman rom, zaman rasulullah saw, zaman khalifah...  Semua tamadun manusia mengiktiraf morhabshi. Dulu2 morhabshi ni nilainya macam emas. Hampir semua penyakit guna morhabshi. Arab kata mur (pahit). Inggeris sebut myrrh. Inggeris pelat. Melayu panggil mur orang habshi maka jadilah morhabshi. Sama la tu. Try google tengok. Ubat selalunya pahit. Masa ustaz hamid pi mekah, dia beli morhabshi bawak balik dan campuq dgn minyak makan.

Ilmu herba
Ustaz hamid ni ada la jugak ilmu pasai herba2. Maka dia kaji dan campoq sekali la. Dia belajaq dgn tok2 guru dia. Bukannya main hentam camtu aja. Dulu mana ada google, youtube, wikipedia... Kena berguru. Sambil tu, ilmu homeopathy pun dia ada tauliah. Dia masuk kuliah, mengadap guru. Bukan baca buku sendiri aja dan bukan belajaq tepi jalan atau tiru2 org. Sementelah, dia pun ustaz.

Resource
Dlm perpustakaan kecil di rumah ustaz hamid kitab2 arab, buku2 melayu dan inggeris bersusun dlm lemari. Saya selalu pinjam tapi tak pernah pulangkan. Masa dulu org kedah kalu tak reti inggeris bukan org kedah la. Kalu tak, takkan ustaz hamid boleh tulis kitab2 perubatan herba dan buku perubatan homeopathy. Saya ni, toksah kata nak tulis buku, baca bukupun malas. Lepas pencen dia mengajaq di maahad pulak. Kira syeikh la.

Ustaz Doktor
Ustaz hamid dengan ustaz ahmad pengasas maahad islamiyah derang memang bersahabat baik. Begitu jugak dengan Dr Azizan pengasas era edar. Sama-sama dengan Dr azizan bukak klinik homeopathy di jitra. Jika di barat,  pengamal homeopathy juga dipanggil doktor. Tapi oleh kerana dia ustaz,  orang tak panggil doktor. Dengan ustaz ahmad ulak,  lepas pencen, ustaz ahmad mintak dia buka klinik di derang.

Sukan
Selain tu,  ustaz hamid minat bola sepak. Bab bola ni, zaman 70an-80an sapa tak kenai ustaz hamid di jitra-alostaq? Sampaikan padang bola tepi menaksah (surau) paya kemunting pun orang panggil padang bola ustaz hamid. Orang pas, orang umno pun dia kawan baik. Dia pun mengajaq merata menaksah, masjid.. sambil juai minyak morhabshi. Macam sahabat2 dulu la... Berdakwah sambil berniaga. Cuma masa tu pakai botoi kaca lekat kertas potostat aja. Facebok pun takdak. Mana nak boh testimonial...? Tapi kalau tak ok,  takkan la sampai lps dia meninggai pun orang dok cari lagi. Allah punya kuasa bagi berkat kat ulama. Ramai yg sembuh.

Warisan
La ni kami la pulak anak cucu sambung buat. Anak bongsu arwah iaitu ustaz radzi yang femes dengan lagu cinta untuk nabila pun sokong. Dia pun kerap orang panggil ceramah merata. Sat dengan akhil haey la, sat dengan syamsul ghau2 la... dengan nasir bilal khan pun ada. Di langkawi boleh kata tiap2 malam baca kitab di menaksah dan masjid. Kebetulan kerja pun dengan jabatan agama islam kedah. Ustaz radzi 'melissa' ni mengaji pondok dan ada 4 senawi. Sapa pernah jumpak, sembang dengan dia,  tau la. La ni anak sulung dia,  ustaz firdaus pun dok mengajaq merata.

Cerita asai
Isy... Panjang pulak merapu sampai takdan nak sebut pasai khasiat minyak morhabshi atau la ni orang panggil minyak morha. Camni la.  Nak sambung pun dah berjela. Boleh la tengok2 kat fb kami ada lebih 2500 testimonial orang yang pernah guna minyak morhabshi. Macam2 kes ada. Saya juai sikit2 sejak 1996. Dah 20 thn. Kalau saya nak muhong, 19 thn dulu dah kena katok dgn org. Tapi alhamdulillah ramai yg respon puas hati dgn minyak morhabshi. Malah ada pengguna 20 thn lepas masih terus guna sampai la.

Harapan
Lepas ni nak juai banyak2 pulak. Tu yang nak cari ramai wakil. Nak bagi lebih ramai merasa guna.

Nak jadi stokis atau agen,  whatsap saya cepat sebelum orang lain booking area tu. Kami bagi 1 kawasan 1 stokis aja... ±60194402211 (cheguman). Atau, cuba taip minyak morhabshi dalam google. Taip minyak morha pun boleh kot...


Link berkaitan:
Page
Blog
Portal rasmi
Store online

Tuesday, April 18, 2017

Baju bundle baju curi?


Masa zaman remaja saya, macamana rupa seluar atau baju tidak kesah. Malah koyak rabak pun tidak mengapa asalkan ia Levis,  Lois, atau Amco.

Ketika itu definisi kualiti ialah jika semua orang ada maka saya perlu ada. Koyakpun tak mengapa. Pasaraya terbaik ialah 'kedai bundle'.

Dulu saya tidak tahu dari mana datangnya pakaian terpakai itu. Yang pasti,  dari luar negara terutama negara maju. Ada yang kata dijual oleh pemiliknya dan ada yang kata dicuri.

Saya fikir,  kedua-dua andaian itu tidak masuk akal. Orang kaya tak perlu jual pakaian lama walaupun beliau sedang muflis. Orang muflis hutang berjuta takkan boleh ditebus dengan melelong pakaian keluarga.

Tuduhan curi pula lebih pelik. Industri pakaian terpakai telah berlangsung puluhan tahun dan melibatkan ribuan kontena dan kapal besar merentasi benua. Adakah semua penguasa di seluruh dunia bersekongkol dengan pencuri pakaian?

Telahan paling sesuai ialah pakaian bundle adalah hasil pengumpulan pertubuhan kebajikan di seluruh dunia untuk mangsa bencana.

Ada yang dihantar terus kepada negara terlibat namun ia melibatkan kos yang amat tinggi. Sebahagiannya lagi dijual dan wang hasil jualan dibelikan makanan untuk mangsa berkenaan.

Jika benar,  barbanggalah kerana anda yang terlibat telah membantu usaha kebajikan. Perkemaskan niat dan insya-Allah beroleh kebaikan.

Jika ada yang mencuri,  moga lekas mendapat hidayah sebelum tertangkap.

Tajuk sebelum ini


Monday, April 17, 2017

Menjual baik 3 menjaga nama baik


Pandanglah ke arah manapun di sekeliling kita, semuanya bernama. Masa sekolah dulu guru ajar, ada nama am dan ada nama khas.

Pokok, kereta, awan, batu,  rumah, burung, parit, dan lalat adalah nama am. Manakala proton,  jambu batu, Ramli, dan nyamuk aedes adalah nama khas.

Kata orang tua-tua, seekor kerbau membawa lumpur, semua (yang dilaluinya) terpalit. Satu lagi, bagai kerbau runcing tanduk. Asal ada yang luka (termasuk kulit pokok) maka dialah yang dipersalahkan.

Mungkin kedua-dua peribahasa tadi tidak tepat untuk tajuk ini namun alangkah baiknya jika kerbau-kerbau itu diberi nama khas. Setidak-tidaknya nama baik kerbau lain tidak tercemar.

Jika anda menjual nasi lemak, apabila nasi lemak keluaran pengusaha lain bermasalah, bisnes anda juga akan terancam melainkan jika orang ramai kenal mana satu nasi lemak anda.

Direct to the point: berilah jenama pada nasi lemak anda. 

Seterusnya... 
Tajuk sebelum ini




Menjual baik 2


Kata penulis lirik salah sebuah lagu dendangan Ramli Sarip, "aku menulis bukan kerana nama."

Namun jika nama sudah busuk, apapun tak guna.

Apa ada pada nama? Kenapa pula pengeluar produk berhabis duit membina nama?

"Aku menulis bukan kerana nama" adalah karya puitis. Maka bahasanya juga bahasa puitis. Dimana2 pun di dunia ini puisi perlu dibaca secara tersirat dan fahamilah yang tersirat.

'Aku menulis bukan kerana nama' bermaksud menulis bukan semata2 untuk glamor sebaliknya memang ada sesuatu yang perlu disampaikan.

Lain pula bahasa ekonomi.

Rasanya semua orang tahu bahawa membina nama dalam bidang pemasaran dipanggil penjenamaan. Ia adalah bagi memberi keyakinan pada bakal pembeli bahawa 'inilah yang awak nak'.

Di tepi sebatang jalanraya sepasang suami isteri bercangkung menghadap selonggok durian.
Berapa ringgit?
RM52 sekilo.
Mahalnya....
Musang King, bos.
Oo...

Jenama menjawab seribu persoalan dengan hanya satu perkataan. Itulah NAMA.

Seterusnya
Tajuk sebelum ini




Menjual BAIK


B.A.I.K.
Hanya empat huruf yang membentuk dua sukukata bagi perkataan keramat ini namun ia menjadi simpulan pada destinasi setiap permasalahan.

Siapa yang tidak suka BAIK?

Orang sakit mahu baik,  calon peperiksaan ingin baik, kontraktor bangunan nakkan baik, tukang masak juga perlukan baik.

Baik,  kebaikan, terbaik. Baik, baik, baik.

Baik tuan, kata seorang anggota tentera.
Sepatah perkataan itu serta merta memberi kepuasan dan keyakinan pada pegawai pemerintahnya.

Baiklah,  oleh kerana semua orang mahukan baik maka apakata kita keluarkan BAIK; jual,  dan kaut keuntungan daripadanya?

Seterusnya



Friday, April 7, 2017

Kata2 menjadi doa dan Allah sempurnakan


Pada perasaan saya, ini sebuah kesah yang amat menarik. Bagi saya lah. Orang tua2 kata,  perasan.

18 tahun lalu, apabila anak sulung saya lahir dan saya membawanya menziarahi seorang sahabat, beliau sempat mengumumkan dengan gembira: "anak cikgu azman ni setiap kali jumpa, saya akan beri dia duit."

Kami akrab sejak remaja. Anak saya lahir ketika umur saya 32 tahun.

Masa berlalu. Saya sekeluarga berhijrah ke pulau pinang kerana saya dan isteri menyambung pelajaran di usm.

2007 kami pindah semula ke melaka.

Walaupun saya memang ada juga bertemu beliau atas pelbagai urusan samada rasmi atau sekadar lepak2 kosong,  takkanlah saya nak bawak anak saya semata2 supaya dapat duit. Dah macam filem ahmad albab pulak.

Namun,  seperti kata orang tua2, kata2 yang diungkap kadang2 menjadi doa. 12 tahun kemudian anak saya memasuki sm imtiaz ulul albab melaka yang baru dibuka.

Di melaka ada satu jabatan yang dipanggil tabung amanah pendidikan ekonomi melaka (tapem).  Oleh kerana tidak ramai anak melaka di sekolah tersebut maka anak saya terpilih menerima dana rm100 setiap bulan sebagai pelajar tahfiz.

Untuk makluman,  setiap sekolah tahfiz berdaftar di melaka akan diberi quota 15 pelajar untuk menerima pembiayaan tersebut. Kebetulan yuran sm imtiaz melaka milik ds zahid hamidi itu ialah rm100 sebulan.

Alhamdulillah sekali lagi,  semalam pihak tapem meraikan pelajar cemerlang spm 2016 seluruh melaka dan anak saya turut menerima wang tunai rm1000.

Saya tidak tahu samada sahabat saya itu masih ingat atau tidak ungkapan beliau 18 tahun lalu di depan saya, keluarga saya dan keluarga beliau. Ketika itu beliau masih seorang guru seperti saya.

Apapun, yang pasti orang yang bertanggungjawab menguruskan biaya rm100 sebulan dan hadiah kecemerlangan rm1000 kepada anak saya itu ialah sahabat saya tadi iaitu cikgu mustafa musa yang kini menjadi pengurus besar tabung amanah pendidikan ekonomi melaka (tapem).

Allahu akbar.  Nampaknya kata2 yang terungkap 18 tahun lalu dimakbul dan dimuktamadkan Allah bahkan Allah jua yang menyempunakan niat dan hasrat tersebut.

Saya percaya, bukan sahaja saya malah cikgu mustafa sendiri sudah lupa kata2 beliau 18 tahun lalu. Sayapun baru teringat semula malam tadi.

Bahkan sehingga saat saya menulis inipun beliau barangkali tidak menyedarinya.

Allahu akbar. Lihatlah kebesaran Allah taala yang mengatur segala2nya.




Friday, March 31, 2017

Doktor herba


Rupa-rupanya belum habis lagi geram segelintir doktor perubatan modern terhadap rawatan alternatif seperti herba. Demang rasa mereka itu doktor-doktor muda.

Demang taknak lah dedah nama-nama doktor yang diam-diam mendapatkan rawatan alternatif sebab nanti doktor-doktor tersebut pulak dedahkan betapa Demang yang terlibat secara langsung dalam industri rawatan alternatifpun terang-terang ke klinik dan hospital biasa. 😁

Apalah nak dipelikkan dengan sebotol minyak yang boleh merawat pelbagai penyakit? Semua ilmu daripada Allah,  bahkan tidak bergerak satu zarahpun tanpa izin Allah taala.

Berlapang dadalah dan berfikiran positiflah sentiasa. Mana-mana ubatpun bukan ada kuasa apa-apa. Apabila berhadapan dengan orang yang ditimpa masalah, wajarlah kita membantu mengikut kemampuan yang Allah pinjamkan.

Contohnya,  jika berada di tempat kemalangan. Ada yang tolong angkat mangsa,  ada yang cuba balutkan luka, ada yang bantu panggilkan ambulan,  dan ada yang hanya berdiri dengan wajah penuh simpati.

Masing-masing memberi sumbangan dan jika mangsa masih mampu melihat,  tentu dia rasa terharu dan gembira betapa di saat ditimpa musibah ramai yang sedia membantu.

Itu sahaja.

Jika pengamal perubatan modern mendakwa ubat mereka lebih terjamin dengan pelbagai bukti eksperimen,  ketahuilah bahawa perubatan herba juga melalui tempoh pemerhatian dan pengalaman sebenar beratus tahun. Pengguna bukan bodoh dan mereka tidak hanya mengikut kata perawat semata-mata.

Pesakit mungkin tak sedar tetapi keluarga mereka tidak buta.

Kalau diungkit soal harga atau bayaran yang dikenakan,  itu Demang rasa bab lain. Demang sendiri tidak setuju caj rawatan yang boleh membebankan pengguna. Itu sebabnya elok dipelbagaikan kaedah rawatan supaya para pengusaha, baik perubatan modern atau herba tidak boleh sesuka hati menaikkan harga.

Kita terbitkan persaingan sihat yang menguntungkan semua pihak. Tak gitu? 

Monday, March 27, 2017

Hospital ditutup doktor ditamatkan


"Kalau macam ni tutuplah hospital, takde kerjalah kami."

Ayat di atas adalah komen dalam facebook rakan saya. Oleh kerana saya malas bergaduh dengan doktor maka saya tidak menyampuk.

Kalau ikutkan,  mahu juga saya membalas begini:

Jangan bimbang. Doktor 'kan orang cerdik dan cerdas.  Kalau ternyata perubatan herba lebih bagus,  doktor cuma perlu beralih konsep rawatan sahaja. Kalau sebelum ni doktor pakar perubatan kimia dan dadah,  selepas ini doktor tambah satu lagi kepakaran iaitu pakar herba.

Perubatan herba bukan penemuan baru bahkan ia lahir mungkin hampir serentak dengan kemunculan manusia pertama di muka bumi ini.

Ia telah teruji oleh masa.

Perubatan modern pula masih dikira baru. Masih belum kental menghadapi cabaran dunia. Malah banyak kes kita lihat perubatan modern buntu menghadapi beberapa penyakit bahaya dan akhirnya tewas.

Kenapa?  Kena muhasabah.

Dalam masyarakat Melayu perubatan herba lazimnya berganding dengan amalan perubatan Islam. Proses rawatan tidak semata-mata bersandar pada bahan ramuan bahkan dibalikkan segalanya pada kuasa Allah yang bukan sahaja pencipta sekalian alam malah mentakdir dan mentadbir setiap perkara yang berlaku secara terperinci.

"Tidak bergerak walau satu zahrah tanpa izin Allah."

Adakah dalam amalan perubatan modern konsep ini menjadi tunjang? Jika para mahaguru perubatan modern berakar umbi di negara bukan Islam,  bagaimana 'ruh' ini dapat diserapkan?

Justeru jangan hairan dan jangan berasa satu kelucuan apabila mendapati masyarakat Melayu yang kental keislamannya lebih akrab dengan perubatan herba dan rawatan Islam.

Ada pesakit yang telah bertahun-tahun kena strok akhirnya sembuh setelah menggunakan minyak herba. Apa pendapat doktor?

Nanti dulu. Jangan tergesa buat kesimpulan. Dalam satu kes lain seorang pesakit yang kena strok langsung tiada perubahan walau dilumur berbotol-botol minyak herba yang sama.

Apa maksudnya? Maka kita kena kembali pada firman Allah taala tadi: "Tidak bergerak walau satu zahrah tanpa izin Allah."

Kalau begitu, apa faedahnya minyak herba tadi?

Untuk soalan tersebut saya bukanlah orang yang ada ilmu untuk menghuraikannya. Doktor kena cari guru murshid dan belajar.

Apapun,  apa sahaja kaedah perubatan lain jangan ditolak terus. Berlapang dada dan raikan semua cabang ilmu. Bertanyalah dengan doktor-doktor veteran yang telah melalui pelbagai pengalaman.

Wallahu'alam.


Sunday, March 26, 2017

Gerombolan u turn



Dulu tak perasan
Anwar itu banyak cengkelatnya
Tapi tiba-tiba ramai yang perasan
Maka dibongkar segala tabiat peliknya

Dulu tak perasan
Mahathir amat teruk pentadbirannya
Tapi tiba-tiba ramai yang perasan
Maka diselongkar segala kediktatorannya

Dulu tak perasan
Hishamudin itu maskulin orangnya
Tapi tiba-tiba ramai yang perasan
Maka menanglah ia sekali lagi

Dulu tak perasan
KJ hebat pemikirannya
Tapi tiba-tiba ramai yang perasan
Maka ramai yang memujinya semula

Dulu tak perasan
Nazri Aziz rupa-rupanya banyak baiknya
Tapi tiba-tiba ramai yang perasan
Maka ramai yang memanggilnya chif dan bos

Dulu Demang tak perasan
Adakah semua yang berbalik arah itu memang begitu sokongannya dulu
Tapi tiba-tiba Demang perasan yang Demang sendirian berjalan ke depan.

Baguslah.  Yang dulunya tak perasan, kini sudah perasan.

Demang percaya tak lama lagi ramai yang tak perasan Najib itu pemimpin yang bagus akan tiba-tiba menjadi orang yang sangat perasan.

Demang juga lebih-lebih percaya ramai yang tak perasan Zahid itu memiliki visi Islam akan tiba-tiba menjadi perasan suatu ketika nanti.

Anda perasan tak?



Sunday, March 19, 2017

Rumah siap pahat berbunyi



Kenapa hanya risaukan pada bunyi pahat? Kenapa tak tanyakan berapa budget yang ada ketika merancang plan rumah tersebut?

Lebih penting lagi, kenapa tak mahu bersyukur bahawa rumah yang baru siap ini lebih baik daripada sebelumnya?

Mungkin bunyi pahat itu sekadar untuk mencantikkannya lagi dengan ukiran dan hiasan tambahan.

Bersyukurlah dan Allah akan tambah.
Minyak Morha
(Morhabshi) 


Eropah bakal jadi negara Islam


Allahakbar. Ini adalah ujian besar ummat Islam.

Demang katakan ia satu ujian kerana guru Demang berpesan,  baik atau buruk sesuatu kejaduan, semuanya ujian daripada Allah.

Apabila isu ini meletup,  seluruh masyarakat dunia sekali lagi akan memandang ummat Islam dan negara yang majoriti penduduknya muslim & mukmin. Justeru eloklah kita tunjukkan ciri sebenar ummat Islam. Jaga pekerti,  adab,  dan tingkah laku.

Dengan itu masyarakat dunia yang majoritinya cintakan kebaikan akan menerima Islam.

Insya-Allah.

Mari kita baca artikal penuh:

Chancellor Angela Merkel said that Germans have failed to grasp how Muslim immigration has transformed their country and will have to come to terms with more mosques than churches throughout the countryside, according to the Frankfurter Allgemeine Zeitung daily.

“Our country is going to carry on changing, and integration is also a task for the society taking up the task of dealing with immigrants,” Ms. Merkel told the daily newspaper. “For years we’ve been deceiving ourselves about this. Mosques, for example, are going to be a more prominent part of our cities than they were before.”
Germany, with a population of 4-5 million Muslims, has been divided in recent weeks by a debate over remarks by the Bundesbank’s Thilo Sarrazin, who argued Turkish and Arab immigrants were failing to integrate and were swamping Germany with a higher birth rate.
The Chancellor’s remarks represent the first official acknowledgement that Germany, like other European countries, is destined to become a stronghold of Islam. She has admitted that the country will soon become a stronghold.
In France, 30% of children age 20 years and below are Muslims. The ratio in Paris and Marseille has soared to 45%. In southern France, there are more mosques than churches.

The situation within the United Kingdom is not much different. In the last 30 years, the Muslim population there has climbed from 82,000 to 2.5 million. Presently, there are over 1000 mosques throughout Great Britain – – many of which were converted from churches.

In Belgium, 50% of the newborns are Muslims and reportedly its Islamic population hovers around 25%. A similar statistic holds true for The Netherlands.
It’s the same story in Russia where one in five inhabitants is a Muslim.

Muammar Gaddafi once stated that “There are signs that Allah will grant victory to Islam in Europe without sword, without gun, without conquest. We don’t need terrorists; we don’t need homicide bombers. The 50 plus million Muslims (in Europe) will turn it into the Muslim Continent within a few decades.”
The numbers support him.

Minyak Morha
(minyak morhabshi) 


Saturday, March 18, 2017

Ikan kembung naik harga


Dulu-dulu apabila disebut taukey maka terbayang lelaki berkulit putih kuning, mata sepet, muka bulat (kembang),  dan yang penting perutnya buncit (kembung).

Kalau orang kampung pula kurus kering, muka cengkung, dan hisap rokok daun. Kalau sorang-sorang dia suka duduk termenung atau tidur, dan jika beramai,  bergebanglah kerjanya

Itu tipa piawai (standard) 1970an tetapi jangan dipercayai sangat. Penghakiman yang tidak berfakta.

Buncit, termenung, dan kembung mungkin tiada kena mengena dengan ikan kembung tapi masih dikira bau-bau bacang. Kira kuatlah tu.

20 tahun lalu ikan kembung cuma RM2 sekilogram. 10 tahun selepas itu RM4 dan dalam setahun dua ini mencecah RM20.

Dari segi matematik,  peningkatan adalah sekata iaitu sekali ganda. Kalau dari 2 kepada 4 masih normal tetapi kalau dari RM10 menjadi RM20 sudah jadi luar biasa.

Ada orang salahkan kerajaan. Itu Demang setuju. Kata mereka,  kerajaan patut kawal harga dengan peraturan ketat. Itu Demang kurang setuju.

Kalau kita belajar asas ekonomi,  harga ditentukan oleh pasaran. Jika tinggi permintaan harga akan naik. Jika penawaran berlebihan, harga akan jatuh.  Apatah lagi jika ikan kembung itu dah pecah perut.

Cadangan Demang, perbanyakkan tangkapan ikan. Bagi insentif untuk rakyat jadi nelayan laut dalam. Yang takut ke laut atau bini tak bagi tinggalkan rumah lama-lama,  boleh ternak ikan dalam sangkar.

Itu plan jangka sederhana dan jangka panjang.

Dalam pada itu pemantauan dan penguatkuasaan perlu diperketat. Lauk pauk adalah perkara asas. Gen Y dan Gen Z mungkin boleh makan spagheti cicah sos. Orang tua macam Demang masih teringin makan nasi dengan ikan kembung goreng,  dan sambal belacan.

Kenaikan harga makanan memang buat rakyat pening kepala. Mereka tidak tahu nak salahkan siapa. Selain ajar rakyat bersyukur (itu wajib), peniaga yang memanipulasi keadaan perlu ada tindakan.

Jangan sampai rakyat berang dan terjemahkan semasa mengundi.

Demang rasa itulah tujuan si perut kembung. Dapat sekali berkuasa, mereka banyak muslihat bagi mengubah Malaysia menjadi Singapura.




Thursday, March 16, 2017

Layakkah membeli perhiasan rumah


Balkoni itu tambahan. Lukisan di dinding itu hiasan. Begitu juga lantai mozek, perabot cantik,  radio tv, dan langsir. Semuanya hanya tambahan dan perhiasan. Semua itu boleh kita miliki hanya setelah yang asas disempurnakan.

Pada agakan Demang yang cetek ilmu ini,  yang layak mempunyai benda-benda itu ialah golongan wali dan anbia' atau sepaling tidakpun orang yang menyempurnakan solat serta amalan fardhu lain.

Itu sebabnya kita selalu merasa hidup ini terlalu susah. Kita berhempas pulas untuk mendapatkan perkara tambahan padahal perkara asas belum disempurnakan. Tidak sedikit juga yang bimbang apabila sudah memenuhi kewajipan asas maka ia tidak lagi merasa perlu pada perkara lain.

Apabila kita gagal menyempurnakan kewajipan asas itu bermakna kita belum layak memiliki perkara tambahan,  apalagi perhiasan. Jika kita paksakan diri juga maka kita akan berhutang atau mendapatkannya secara tidak sah. Dapat memang boleh dapat tetapi adakah kita benar-benar berhak?

Hutang perlu dibayar dan perbuatan mengambil tanpa hak akan didenda. Itulah yang kita hadapi sekarang.  Kita dibebani dengan pelbagai masalah yang sebenarnya satu proses menampung hutang akibat berbelanja di luar kemampuan.

Jika tidak lunas segala hutang,  di akhirat kelak akan didenda dengan hukuman.

Minyak Morhabshi


Keputusan SPM diumumkan hari ini. Calon-calon SPM sudah tentu berdebar menanti keputusan namun mungkin tidak sama dengan debaran ibu bapa. Apapun usaha yang dibuat,  keputusan sebenar di tangan Allah. Itu pasti.

Penting sangatkah SPM? Ya.  Memang penting. Ia bukan sekadar ujian akademik atau intelektual bahkan ia menguji secara keseluruhan.

Ia bukan sahaja menguji persedian calon,  ibu bapa, guru, dan masyarakat malah menguji kemampuan kita semua dalam menerima ketentuan Allah.




Di sebalik penyebaran kitab attabib walhikmah


Beberapa bulan sebelum sheikh abdul hamid meninggal dunia, saya dan isteri sempat mengunjungi beliau di Maahad Islamiyah Derang Kedah.

Dalam usia lebih 80 tahun beliau tampak masih sihat. Malah sambil ketawa kecil beliau memberitahu telah dilantik menjadi pengurus dua team bola sepak di situ.

Masa kami tiba beliau sedang menyusun lembaran2 kertas. "mari susun ni." katanya. Kami pun ikut menyusun kertas2 tsbt.

Itulah kitab attabib walhikmah yang memuatkan pelbagai ramuan perubatan, doa, petua,  serta panduan rawatan.

Setelah kami selesai menyusun, beliau mengambil 10 naskah dan menghulurkan pada saya. "Buat apa?" tanya saya kebodohan. "Jual lah." jawab beliau. "Berapa ringgit?" tanya saya lagi. "lima ringgit." Saya pun kata,  insya-Allah.

Beberapa bulan kemudian beliau meninggal dunia. Seingat saya, tiada sakit apa-apa.

Selepas beliau tiada baru saya terfikir,  kenapa kitab yang kos cetakan pun lebih kurang RM5, kenapa nak dijual RM5 sahaja?

Sebenarnya bukan nak jual tetapi beliau nak ilmu yang beliau rakamkan dalam kitab itu disebar dan terus digunakan oleh orang ramai.

Justeru inilah sebabnya saya letak kandungan kitab Attabib Walhikmah tersebut di www.morhabshi.blogspot.my supaya dapat diambil oleh sesiapa sahaja, pada bila-bila masa, dan di mana-mana jua.

Insya-Allah.

Mohon kerjasama anda untuk sebarkan agar pahalanya berpanjangan.

Jazakumullah khairan katsiran.

Minyak Morhabshi salah satu produk yang diasaskan Sheikh Abdul Hamid yang semakin terkenal. 

Wednesday, March 15, 2017

Apa beza main kutu, gst, dan brim


Kali ini Demang nak bawak 3 cerita.

Cerita 1
Semasa Demang sambung belajar di USM dulu Demang ada kenal seorang kawan India Muslim atau biasa kita panggil mamak. Suatu hari si mamak tanya Demang.  Boleh tak kita jadikan 1 bulan,  1 orang jadi jutawan?

Maka beliau pun mengira.  Jika setiap orang keluarkan RM1000, kumpul dan serahkan pada satu orang maka orang itu serta merta jadi jutawan.

Berapa orang nak kumpul?  1,000,000 bahagi RM1000 bermakna perlu ada 1000 orang yakni bersamaan 1000 bulan.

Ini bukan 1000 bulan berkaitan lailatul qadar. Seribu bulan di dunia yang fana ini bersamaan 83 tahun. Ertinya jika nak laksanakan kita mungkin kena kumpulkan ahli berumur satu tahun dan orang terakhir akan jadi jutawan semasa usianya 83 tahun!

Jika anda terus percaya andaian Demang,  anda telah tertipu. Ada kaedah penjadualan yang lebih praktikal. Anda fikir sendirilah.

Sebenarnya itulah sistem kutu. Dalam konsep main kutu, jangan fikir untung sebab konsepnya ialah kerjasama dan tolong menolong. Jangan perlekeh sistem kutu kerana di situ ada banyak hikmahnya. Hati-hati, ujian Allah pun banyak di situ.

Di mana-mana pun ada ujian Allah.  Nak lari ke mana? Hadap sahajalah. Dalam kubur,  jawablah.

Cerita 2
Semasa kecil dulu Demang pernah tinggal di Gurun Kedah. Tak jauh dari situ ada pekan bernama Guar. Pada zaman dahulu ada seorang pendekar di situ dipanggil Panglima Nayan. Pernah dengar?

Baiklah. Jika di barat ada Robin Hood, di Kedah ada Panglima Nayan. Demang rasa anda dah faham.

Kutip wang dari orang kaya dan beri pada orang miskin ada beberapa hukum dunia:
1. Jika pengutip tiada permit ia dipanggil perompak.
2. Jika pengutip ada kebenaran maka ia dipanggil kerajaan.

Masalahnya,  semua orang perlu bayar cukai. Maka timbul kekeliruan,  GST ini sistem main kutu atau cukai?

Nak kenal ia kutu atau cukai,  mari kita lihat berapa ringgit yang anda bayar dan berapa ringgit pula yang anda dapat.

Jika anda berbelanja rm4000 sebulan dan dikenakan GST 6% bermakna setahun RM48000 x 6%) anda kena bayar rm2880 kepada pemungut cukai.

Semakin banyak anda berbelanja,  semakin banyak anda bayar cukai dan begitulah sebaliknya.

Itulah GST.

Cerita 3
Berapa ringgit anda dapat daripada BRIM dalam setahun? Lebih atau kurang? Jika lebih, untunglah. Jika kurang, rasa tertipulah.

Ini yang orang bisingkan. Padahal, berapa banyak negara di dunia ini sejak tahun 0001 masihi hingga 2017 ini yang bagi duit tunai pada rakyatnya?  Biasanya rakyat dapat dalam bentuk kebajikan, kemudahan awam, dan pembangunan.

Nanti dulu. Jika anda terus percaya kiraan Demang untung rugi BRIM tadi, anda tertipu lagi.

Sebagaimana kutu,  jika anda kira duit terkumpul yang anda terima ditolak dengan duit yang anda bayar setiap bulan maka anda akan sedikit kecewa. Manakan tidak, rupa-rupanya anda sekadar ambil semula duit sendiri. Lebih teruk lagi jika anda bayar GST RM2880 dan dapat BRIM cuma RM600 setahun.

Itu sebabnya Demang ingatkan di awal tadi,  main kutu mesti dilihat dari segi hikmahnya,  bukan untung ringgitnya.

Maka GST juga perlu dilihat kesan pesisirnya,  bukan hanya memandang arus yang mengalir.

GST melicinkan proses kutipan cukai dan meminimum penipuan pembayar cukai.

Kemana perginya hasil cukai? Oh ya, kalau orang kata Rosmah berbelanja sejuta sehari pun, dari segi peratus kutipan ia tidaklah menjejaskan sangat. Sebulan baru hilang RM30 juta dan rakyat Malaysia ada lebih 30 juta orang. Jika dirampas duit Rosmah tu (kononnya), dan dibedak (agih) dapatlah rakyat seringgit seorang.

Kalau kita kutuk apalagi tohmah orang,  diri kita sendiri yang berdosa dan akan di azab Allah. Jika sifulanah itu betul-betul mencuri,  dia tanggunglah sendiri. Rezeki kita manusia yang tentukan ke?

Selagi kita ingat Allah,  tiada masalah. Insyaallah.

Nanti kita bincang pasal ikan kembung mahal pulak.







Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)