Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Kitab Ramuan & Petua Perubatan Herba

Wednesday, July 12, 2017

Kill two birds with one stone


Rasanya ramai yang pernah dengar pepatah inggeris "kill two birds with one stone" tak kiralah samada betul-betul faham atau setengah faham.

Oleh kerana ramai yang sudah tahu maksud asal pepatah itu maka saya ingin menarik perhatian anda maksud kedua pepatah tersebut. Maksud tersirat. Ia lebih praktikal.

Melontar, melastik, atau menjadikan seketul batu sebagai peluru bagi membunuh seekor burung adalah tugas amat sukar. Itu sebabnya ramai yang gagal.

Maka saya cadangkan diterbalikkan peribahasa itu yakni kita guna dua batu atau peluru bagi meningkatkan kebarangkalian menewaskan seekor burung.

Membazir?  Mana lebih membazir antara guna dua biji peluru dapat seekor burung berbanding guna sebutir peluru tetapi sampai kesudah tak dapat walau seekorpun?

Saya tidak menyalahkan pepatah itu atau mengatakan masyarakat inggeris tertipu selama ribuan tahun. Pepatah itu benar jika dilakukan oleh orang bijaksana. Malah pepatah itu memang bertujuan menjadikan kita bertindak secara bijaksana.

Bijaksana itu bagus namun kiita nak berniaga, bukan nak tunjuk pandai. Berjaya dalam perniagaan juga membuktikan kita sudah bijaksana.

Bagi anda yang mengikuti blog waadat saya sejak 2008 akan sedar betapa saya amat menghargai kebijaksanaan orang dulu-dulu tak kira bangsanya.

Pepatah yang ditinggalkan perlu dilihat dari dua sudut iaitu tersurat dan tersirat.

Sunday, May 7, 2017

Islam bukan agama rasmi negara kita


Apa beza agama rasmi dengan agama persekutuan?

Jom kita lihat kenapa ditulis dalam Perkara 3 perlembagaan Malaysia "Islam agama persekutuan" dan bukannya 'agama rasmi persekutuan.'

Kuncinya, apabila ada yang rasmi selalunya ada yang tidak rasmi. Dalam bab lain mungkin boleh tetapi dalam soal aqidah,  ia adalah tidak masuk akal.

Analoginya:
Apabila Richard memeluk Islam maka Islam itu adalah agama beliau dan bukan sekadar agama rasmi beliau. Beliau tidak boleh mempunyai agama utama (rasmi) dan dalam masa yang sama memiliki agama kedua.

Sebagai penganut Islam,  tugas utama richard ialah melaksanakan perintah Allah taala. Yang lain2 hanya sunat selagi bukan haram di sisi Allah.

Solat adalah tugas wajib. Kerja hanyalah ibadah sunat. Maka apabila bertembung perkara sunat dengan wajib maka yang sunat perlu ditangguhkan, bukan sebaliknya seperti yang lazim sebahagian dari kita lakukan.

Saya bagi contoh lebih jelas. Apabila Malaysia ini beragama Islam, maka keseluruhan yang ada di Malaysia mestilah berlandas Islam.

Namun ada sedikit tolak ansur yang para ulama kita ambil, yang saya rasa dibuat berdasarkan tafsiran surah alkafirun... "bagimu agamamu dan bagiku agamaku".

Kelonggaran ini diiringi syarat yang ketat. Perkara 3 menetapkan "...agama lain boleh diamalkan dengan AMAN dan DAMAI".

Ini bermakna apabila penganut agama lain ingin meneruskan kepercayaan nenek moyang mereka yang dibawa dari negara asal,  mereka mestilah melakukan tanpa menyinggung perasaan ummat Islam. Kalau sampai mengganggu ketenteraman awam,  lebih2 lagi la.

Menyebarkan ajaran selain Islam samada secara terang-terangan atau senyap-senyap terutama kepada anak cucu ummat Islam akan menyebabkan ummat Islam marah. Ini yang tersirat di sebalik 'aman dan damai'.

Bagaimana pula jika program agama Islam mengganggu ketenteraman awam?  Perkara 3 dengan jelas mengatakan agama negara kita adalah Islam. Apabila beragama Islam maka ada ibadah wajib dan ada yang sunat dilakukan. Selain itu ada harus,  makruh,  dan haram.

Justeru secara asasnya tidak timbul soal ibadah ummat Islam yang dilakukan di negara ini mengganggu ketenteraman awam.

Apapun,  dalam melaksanakan ibadah, Islam juga menggariskan apa yang boleh dan yang tidak boleh dilakukan. Ada hukum wajib, sunat, harus, makruh, dan haram.

Isu yang timbul dan menjadi viral sekarang ialah apabila orang ramai tidak faham dengan perlembagaan. Bukan sahaja orang bukan Islam yang keliru dan tidak faham bahkan ummat Islam pun masih ramai yamg keliru.

Perkara 3 dalam perlembagaan mengesahkan secara muktamad bahawa Malaysia adalah negara Islam secara total,  bukan separuh-separuh.

Tanpa prejudis politik atau sentimen keagamaan, kerajaan yang memegang kuasa perlu memikul tanggung jawab memastikan semangat perlembagaan tidak hanya di atas kertas sahaja.

1. Melaksanakan Islam di negara Islam adalah wajib.

2. Kerajaan perlu memberikan kefahaman sejelas-jelasnya pada sekalian rakyat dan warganegara supaya semua pihak lebih bersedia. Itulah konsep penerimaan. Tanpa kefahaman, konsep tolak ansur hanya tinggal anganan.

3. Kerajaan yang diberi amanah mesti menyediakan prasarana dan kemudahan agar konsep 'aman dan damai'yang tercatat dalam perlembagaan mampu dipatuhi.

4. Untuk perkara di atas,  bukan sahaja menyediakan masjid yang sesuai malah kemudahan parking,  kelicinan lalu lintas dan pergerakan para jemaah dan orang lain perlu diselia.

5. Perlu disedari,  masa solat jumaat bukan hanya orang bukan Islam sahaja yang tidak ke masjid malah wanita Islam juga tidak bersolat jumaat dan ramai juga yang menggunakan jalan raya berhampiran masjid.

6. Jika ini belum mampu kita usahakan bagaimana kita mahu melaksanakan perkara yang lebih besar seperti pelaksanaan hudud sepenuhnya?

Saya rasa bukan hanya orang Islam yang patut faham perkara ini malah rakan2 bukan Islam kita juga elok memahami perkara ini.





Thursday, April 27, 2017

Hospital ditutup?


Takde le sampai tutup hospital

Minyak apa ni?
Minyak morha (morhabshi) jwb saya.

Saya sedar, itu bukanlah jawapan yang orang tu mau. Dia peduli apa nama minyak saya? Dia nak tau apa faedah minyak morha morhabshi kat dia.

Dulu-dulu dengan bangganya saya jawab ini minyak serbaguna. Tokwan saya buat. Tapi ramai orang yang lebih arif pasal marketing menegur saya. Susah nak jual produk serbaguna. Tak khusus. Takut orang tak beli sebab dia tak nampak kegunaan khas untuk masalah dia.

Kata mereka, orang nak tau apa perlunya dia beli sesuatu produk. Lagipun kalau betul satu produk boleh selesai semua masalah, buat apa susah-susah buat klinik & hospital . Buat apa habis duit ratus ribu latih bakal doktor?

Ye tak ya jugak.  Logik.

Saya renung balik. Tak bergunakah minyak morha morhabshi selama ni?

Sayapun tak tau bila tarikh sebenar tokwan kami ustaz hamid mula buat minyak morha morhabshi. Yang saya ingat, sejak awal remaja jika luka, sakit perut, atau cedera masa bermain kami sapu minyak ini.

Apabila saya dapat anak, saya & isteri guna sejak mereka bayi. Sapu perut, dada, betis, lengan... Cepat baiknya pusat baby kami... Hari-hari sapu. Walaupun takde sakit apa-apa. Sediakan payung sebelum hujan, kata orang.

Bila sembang dgn jiran-jiran, mereka pula tertarik nak guna. Jiran saya di melaka, cucunya asyik menangis sampai mak ayahnya tak boleh tidur, berjaga.

Mak mertua saya bagitau pasal minyak morha  morhasbhi. Diapun try. Alhamdulillah malam tu jugak laki bini tu dpt tidur lena sampai pagi. 'Ter'cuti diorang berdua pagi tu sebab lelap sangat. Tahun 1999 tak silap saya.

Sejak itu ramai org kampung yang cuba. Ramai pulak yang serasi dan membeli setiap bulan. Dulu saya jual rm5 botol saiz 15ml. Sekarang rm45 tapi botol 120ml. Nampak macam naik harga tapi lebih kurang je sebenarnya. Botol lebih besaw. Masa tu gaji cikgu rm435, sekarang keluar maktab (ipg) dah rm1800 belum campur elaun. Berapa kali ganda tu?

Zaman ni kalau pergi kenduri nak bagi rm5 pun tak tergamak. He he...

Atas permintaan ramai, sekarang dah ada saiz 500ml. Lebih jimat. Siap bagi botol refill.

Oh ya. Klinik dan hospital berhampiran berjalan seperti biasa. Pengguna pun takde la fanatik sangat dengan minyak morha morhabshi sebab setiap kaedah perubatan ada kelebihan masing-masing. Orang sekarang termasuk doktor bersikap terbuka dan berlapang dada.

Bagi saya, minyak morha morhabshi ni macam kotak kecemasan. Terkejut terjaga tengah malam, boleh capai dan guna sebelum buat rawatan lanjut di hospital.

Hebatnya minyak morha morhabshi, ia lebih laju dari van ambulan dan lebih dekat daripada klinik yang paling hampir dengan rumah anda. Maklum la.. Boleh simpan di rumah dan tahan hingga 2 tahun.

Eh,  nak panggil minyak morha ke minyak morhabshi? Mana-mana pun boleh la...

Kannnn...

Insya-Allah. Semua dengan izin Allah taala.

Thursday, April 20, 2017

Kesah mnyak morha versi utara


Nak cerita pasai minyak morhabshi yg org dok heboh la ni. Depa panggil minyak morha. Bukan la minyak ajaib. Depa aja yg kata ajaib. Nak buat sendiri pun boleh. Pakai minyak makan aja. Lps tu campoq2 bahan lain sikit. Bacakan doa & ayat al-Quran.

Prolog:
Agaknya masa arwah ustaz hamid bukak kitab, dia jumpa bahan pelik nama morhabshi. Dia jumpak byk khasiat Allah taala bagi kat morhabshi ni. Sejak zaman mesir,  zaman rom, zaman rasulullah saw, zaman khalifah...  Semua tamadun manusia mengiktiraf morhabshi. Dulu2 morhabshi ni nilainya macam emas. Hampir semua penyakit guna morhabshi. Arab kata mur (pahit). Inggeris sebut myrrh. Inggeris pelat. Melayu panggil mur orang habshi maka jadilah morhabshi. Sama la tu. Try google tengok. Ubat selalunya pahit. Masa ustaz hamid pi mekah, dia beli morhabshi bawak balik dan campuq dgn minyak makan.

Ilmu herba
Ustaz hamid ni ada la jugak ilmu pasai herba2. Maka dia kaji dan campoq sekali la. Dia belajaq dgn tok2 guru dia. Bukannya main hentam camtu aja. Dulu mana ada google, youtube, wikipedia... Kena berguru. Sambil tu, ilmu homeopathy pun dia ada tauliah. Dia masuk kuliah, mengadap guru. Bukan baca buku sendiri aja dan bukan belajaq tepi jalan atau tiru2 org. Sementelah, dia pun ustaz.

Resource
Dlm perpustakaan kecil di rumah ustaz hamid kitab2 arab, buku2 melayu dan inggeris bersusun dlm lemari. Saya selalu pinjam tapi tak pernah pulangkan. Masa dulu org kedah kalu tak reti inggeris bukan org kedah la. Kalu tak, takkan ustaz hamid boleh tulis kitab2 perubatan herba dan buku perubatan homeopathy. Saya ni, toksah kata nak tulis buku, baca bukupun malas. Lepas pencen dia mengajaq di maahad pulak. Kira syeikh la.

Ustaz Doktor
Ustaz hamid dengan ustaz ahmad pengasas maahad islamiyah derang memang bersahabat baik. Begitu jugak dengan Dr Azizan pengasas era edar. Sama-sama dengan Dr azizan bukak klinik homeopathy di jitra. Jika di barat,  pengamal homeopathy juga dipanggil doktor. Tapi oleh kerana dia ustaz,  orang tak panggil doktor. Dengan ustaz ahmad ulak,  lepas pencen, ustaz ahmad mintak dia buka klinik di derang.

Sukan
Selain tu,  ustaz hamid minat bola sepak. Bab bola ni, zaman 70an-80an sapa tak kenai ustaz hamid di jitra-alostaq? Sampaikan padang bola tepi menaksah (surau) paya kemunting pun orang panggil padang bola ustaz hamid. Orang pas, orang umno pun dia kawan baik. Dia pun mengajaq merata menaksah, masjid.. sambil juai minyak morhabshi. Macam sahabat2 dulu la... Berdakwah sambil berniaga. Cuma masa tu pakai botoi kaca lekat kertas potostat aja. Facebok pun takdak. Mana nak boh testimonial...? Tapi kalau tak ok,  takkan la sampai lps dia meninggai pun orang dok cari lagi. Allah punya kuasa bagi berkat kat ulama. Ramai yg sembuh.

Warisan
La ni kami la pulak anak cucu sambung buat. Anak bongsu arwah iaitu ustaz radzi yang femes dengan lagu cinta untuk nabila pun sokong. Dia pun kerap orang panggil ceramah merata. Sat dengan akhil haey la, sat dengan syamsul ghau2 la... dengan nasir bilal khan pun ada. Di langkawi boleh kata tiap2 malam baca kitab di menaksah dan masjid. Kebetulan kerja pun dengan jabatan agama islam kedah. Ustaz radzi 'melissa' ni mengaji pondok dan ada 4 senawi. Sapa pernah jumpak, sembang dengan dia,  tau la. La ni anak sulung dia,  ustaz firdaus pun dok mengajaq merata.

Cerita asai
Isy... Panjang pulak merapu sampai takdan nak sebut pasai khasiat minyak morhabshi atau la ni orang panggil minyak morha. Camni la.  Nak sambung pun dah berjela. Boleh la tengok2 kat fb kami ada lebih 2500 testimonial orang yang pernah guna minyak morhabshi. Macam2 kes ada. Saya juai sikit2 sejak 1996. Dah 20 thn. Kalau saya nak muhong, 19 thn dulu dah kena katok dgn org. Tapi alhamdulillah ramai yg respon puas hati dgn minyak morhabshi. Malah ada pengguna 20 thn lepas masih terus guna sampai la.

Harapan
Lepas ni nak juai banyak2 pulak. Tu yang nak cari ramai wakil. Nak bagi lebih ramai merasa guna.

Nak jadi stokis atau agen,  whatsap saya cepat sebelum orang lain booking area tu. Kami bagi 1 kawasan 1 stokis aja... ±60194402211 (cheguman). Atau, cuba taip minyak morhabshi dalam google. Taip minyak morha pun boleh kot...


Link berkaitan:
Page
Blog
Portal rasmi
Store online

Tuesday, April 18, 2017

Baju bundle baju curi?


Masa zaman remaja saya, macamana rupa seluar atau baju tidak kesah. Malah koyak rabak pun tidak mengapa asalkan ia Levis,  Lois, atau Amco.

Ketika itu definisi kualiti ialah jika semua orang ada maka saya perlu ada. Koyakpun tak mengapa. Pasaraya terbaik ialah 'kedai bundle'.

Dulu saya tidak tahu dari mana datangnya pakaian terpakai itu. Yang pasti,  dari luar negara terutama negara maju. Ada yang kata dijual oleh pemiliknya dan ada yang kata dicuri.

Saya fikir,  kedua-dua andaian itu tidak masuk akal. Orang kaya tak perlu jual pakaian lama walaupun beliau sedang muflis. Orang muflis hutang berjuta takkan boleh ditebus dengan melelong pakaian keluarga.

Tuduhan curi pula lebih pelik. Industri pakaian terpakai telah berlangsung puluhan tahun dan melibatkan ribuan kontena dan kapal besar merentasi benua. Adakah semua penguasa di seluruh dunia bersekongkol dengan pencuri pakaian?

Telahan paling sesuai ialah pakaian bundle adalah hasil pengumpulan pertubuhan kebajikan di seluruh dunia untuk mangsa bencana.

Ada yang dihantar terus kepada negara terlibat namun ia melibatkan kos yang amat tinggi. Sebahagiannya lagi dijual dan wang hasil jualan dibelikan makanan untuk mangsa berkenaan.

Jika benar,  barbanggalah kerana anda yang terlibat telah membantu usaha kebajikan. Perkemaskan niat dan insya-Allah beroleh kebaikan.

Jika ada yang mencuri,  moga lekas mendapat hidayah sebelum tertangkap.

Tajuk sebelum ini


Monday, April 17, 2017

Menjual baik 3 menjaga nama baik


Pandanglah ke arah manapun di sekeliling kita, semuanya bernama. Masa sekolah dulu guru ajar, ada nama am dan ada nama khas.

Pokok, kereta, awan, batu,  rumah, burung, parit, dan lalat adalah nama am. Manakala proton,  jambu batu, Ramli, dan nyamuk aedes adalah nama khas.

Kata orang tua-tua, seekor kerbau membawa lumpur, semua (yang dilaluinya) terpalit. Satu lagi, bagai kerbau runcing tanduk. Asal ada yang luka (termasuk kulit pokok) maka dialah yang dipersalahkan.

Mungkin kedua-dua peribahasa tadi tidak tepat untuk tajuk ini namun alangkah baiknya jika kerbau-kerbau itu diberi nama khas. Setidak-tidaknya nama baik kerbau lain tidak tercemar.

Jika anda menjual nasi lemak, apabila nasi lemak keluaran pengusaha lain bermasalah, bisnes anda juga akan terancam melainkan jika orang ramai kenal mana satu nasi lemak anda.

Direct to the point: berilah jenama pada nasi lemak anda. 

Seterusnya... 
Tajuk sebelum ini




Menjual baik 2


Kata penulis lirik salah sebuah lagu dendangan Ramli Sarip, "aku menulis bukan kerana nama."

Namun jika nama sudah busuk, apapun tak guna.

Apa ada pada nama? Kenapa pula pengeluar produk berhabis duit membina nama?

"Aku menulis bukan kerana nama" adalah karya puitis. Maka bahasanya juga bahasa puitis. Dimana2 pun di dunia ini puisi perlu dibaca secara tersirat dan fahamilah yang tersirat.

'Aku menulis bukan kerana nama' bermaksud menulis bukan semata2 untuk glamor sebaliknya memang ada sesuatu yang perlu disampaikan.

Lain pula bahasa ekonomi.

Rasanya semua orang tahu bahawa membina nama dalam bidang pemasaran dipanggil penjenamaan. Ia adalah bagi memberi keyakinan pada bakal pembeli bahawa 'inilah yang awak nak'.

Di tepi sebatang jalanraya sepasang suami isteri bercangkung menghadap selonggok durian.
Berapa ringgit?
RM52 sekilo.
Mahalnya....
Musang King, bos.
Oo...

Jenama menjawab seribu persoalan dengan hanya satu perkataan. Itulah NAMA.

Seterusnya
Tajuk sebelum ini




Menjual BAIK


B.A.I.K.
Hanya empat huruf yang membentuk dua sukukata bagi perkataan keramat ini namun ia menjadi simpulan pada destinasi setiap permasalahan.

Siapa yang tidak suka BAIK?

Orang sakit mahu baik,  calon peperiksaan ingin baik, kontraktor bangunan nakkan baik, tukang masak juga perlukan baik.

Baik,  kebaikan, terbaik. Baik, baik, baik.

Baik tuan, kata seorang anggota tentera.
Sepatah perkataan itu serta merta memberi kepuasan dan keyakinan pada pegawai pemerintahnya.

Baiklah,  oleh kerana semua orang mahukan baik maka apakata kita keluarkan BAIK; jual,  dan kaut keuntungan daripadanya?

Seterusnya



Friday, April 7, 2017

Kata2 menjadi doa dan Allah sempurnakan


Pada perasaan saya, ini sebuah kesah yang amat menarik. Bagi saya lah. Orang tua2 kata,  perasan.

18 tahun lalu, apabila anak sulung saya lahir dan saya membawanya menziarahi seorang sahabat, beliau sempat mengumumkan dengan gembira: "anak cikgu azman ni setiap kali jumpa, saya akan beri dia duit."

Kami akrab sejak remaja. Anak saya lahir ketika umur saya 32 tahun.

Masa berlalu. Saya sekeluarga berhijrah ke pulau pinang kerana saya dan isteri menyambung pelajaran di usm.

2007 kami pindah semula ke melaka.

Walaupun saya memang ada juga bertemu beliau atas pelbagai urusan samada rasmi atau sekadar lepak2 kosong,  takkanlah saya nak bawak anak saya semata2 supaya dapat duit. Dah macam filem ahmad albab pulak.

Namun,  seperti kata orang tua2, kata2 yang diungkap kadang2 menjadi doa. 12 tahun kemudian anak saya memasuki sm imtiaz ulul albab melaka yang baru dibuka.

Di melaka ada satu jabatan yang dipanggil tabung amanah pendidikan ekonomi melaka (tapem).  Oleh kerana tidak ramai anak melaka di sekolah tersebut maka anak saya terpilih menerima dana rm100 setiap bulan sebagai pelajar tahfiz.

Untuk makluman,  setiap sekolah tahfiz berdaftar di melaka akan diberi quota 15 pelajar untuk menerima pembiayaan tersebut. Kebetulan yuran sm imtiaz melaka milik ds zahid hamidi itu ialah rm100 sebulan.

Alhamdulillah sekali lagi,  semalam pihak tapem meraikan pelajar cemerlang spm 2016 seluruh melaka dan anak saya turut menerima wang tunai rm1000.

Saya tidak tahu samada sahabat saya itu masih ingat atau tidak ungkapan beliau 18 tahun lalu di depan saya, keluarga saya dan keluarga beliau. Ketika itu beliau masih seorang guru seperti saya.

Apapun, yang pasti orang yang bertanggungjawab menguruskan biaya rm100 sebulan dan hadiah kecemerlangan rm1000 kepada anak saya itu ialah sahabat saya tadi iaitu cikgu mustafa musa yang kini menjadi pengurus besar tabung amanah pendidikan ekonomi melaka (tapem).

Allahu akbar.  Nampaknya kata2 yang terungkap 18 tahun lalu dimakbul dan dimuktamadkan Allah bahkan Allah jua yang menyempunakan niat dan hasrat tersebut.

Saya percaya, bukan sahaja saya malah cikgu mustafa sendiri sudah lupa kata2 beliau 18 tahun lalu. Sayapun baru teringat semula malam tadi.

Bahkan sehingga saat saya menulis inipun beliau barangkali tidak menyedarinya.

Allahu akbar. Lihatlah kebesaran Allah taala yang mengatur segala2nya.




Friday, March 31, 2017

Doktor herba


Rupa-rupanya belum habis lagi geram segelintir doktor perubatan modern terhadap rawatan alternatif seperti herba. Demang rasa mereka itu doktor-doktor muda.

Demang taknak lah dedah nama-nama doktor yang diam-diam mendapatkan rawatan alternatif sebab nanti doktor-doktor tersebut pulak dedahkan betapa Demang yang terlibat secara langsung dalam industri rawatan alternatifpun terang-terang ke klinik dan hospital biasa. 😁

Apalah nak dipelikkan dengan sebotol minyak yang boleh merawat pelbagai penyakit? Semua ilmu daripada Allah,  bahkan tidak bergerak satu zarahpun tanpa izin Allah taala.

Berlapang dadalah dan berfikiran positiflah sentiasa. Mana-mana ubatpun bukan ada kuasa apa-apa. Apabila berhadapan dengan orang yang ditimpa masalah, wajarlah kita membantu mengikut kemampuan yang Allah pinjamkan.

Contohnya,  jika berada di tempat kemalangan. Ada yang tolong angkat mangsa,  ada yang cuba balutkan luka, ada yang bantu panggilkan ambulan,  dan ada yang hanya berdiri dengan wajah penuh simpati.

Masing-masing memberi sumbangan dan jika mangsa masih mampu melihat,  tentu dia rasa terharu dan gembira betapa di saat ditimpa musibah ramai yang sedia membantu.

Itu sahaja.

Jika pengamal perubatan modern mendakwa ubat mereka lebih terjamin dengan pelbagai bukti eksperimen,  ketahuilah bahawa perubatan herba juga melalui tempoh pemerhatian dan pengalaman sebenar beratus tahun. Pengguna bukan bodoh dan mereka tidak hanya mengikut kata perawat semata-mata.

Pesakit mungkin tak sedar tetapi keluarga mereka tidak buta.

Kalau diungkit soal harga atau bayaran yang dikenakan,  itu Demang rasa bab lain. Demang sendiri tidak setuju caj rawatan yang boleh membebankan pengguna. Itu sebabnya elok dipelbagaikan kaedah rawatan supaya para pengusaha, baik perubatan modern atau herba tidak boleh sesuka hati menaikkan harga.

Kita terbitkan persaingan sihat yang menguntungkan semua pihak. Tak gitu? 

Monday, March 27, 2017

Hospital ditutup doktor ditamatkan


"Kalau macam ni tutuplah hospital, takde kerjalah kami."

Ayat di atas adalah komen dalam facebook rakan saya. Oleh kerana saya malas bergaduh dengan doktor maka saya tidak menyampuk.

Kalau ikutkan,  mahu juga saya membalas begini:

Jangan bimbang. Doktor 'kan orang cerdik dan cerdas.  Kalau ternyata perubatan herba lebih bagus,  doktor cuma perlu beralih konsep rawatan sahaja. Kalau sebelum ni doktor pakar perubatan kimia dan dadah,  selepas ini doktor tambah satu lagi kepakaran iaitu pakar herba.

Perubatan herba bukan penemuan baru bahkan ia lahir mungkin hampir serentak dengan kemunculan manusia pertama di muka bumi ini.

Ia telah teruji oleh masa.

Perubatan modern pula masih dikira baru. Masih belum kental menghadapi cabaran dunia. Malah banyak kes kita lihat perubatan modern buntu menghadapi beberapa penyakit bahaya dan akhirnya tewas.

Kenapa?  Kena muhasabah.

Dalam masyarakat Melayu perubatan herba lazimnya berganding dengan amalan perubatan Islam. Proses rawatan tidak semata-mata bersandar pada bahan ramuan bahkan dibalikkan segalanya pada kuasa Allah yang bukan sahaja pencipta sekalian alam malah mentakdir dan mentadbir setiap perkara yang berlaku secara terperinci.

"Tidak bergerak walau satu zahrah tanpa izin Allah."

Adakah dalam amalan perubatan modern konsep ini menjadi tunjang? Jika para mahaguru perubatan modern berakar umbi di negara bukan Islam,  bagaimana 'ruh' ini dapat diserapkan?

Justeru jangan hairan dan jangan berasa satu kelucuan apabila mendapati masyarakat Melayu yang kental keislamannya lebih akrab dengan perubatan herba dan rawatan Islam.

Ada pesakit yang telah bertahun-tahun kena strok akhirnya sembuh setelah menggunakan minyak herba. Apa pendapat doktor?

Nanti dulu. Jangan tergesa buat kesimpulan. Dalam satu kes lain seorang pesakit yang kena strok langsung tiada perubahan walau dilumur berbotol-botol minyak herba yang sama.

Apa maksudnya? Maka kita kena kembali pada firman Allah taala tadi: "Tidak bergerak walau satu zahrah tanpa izin Allah."

Kalau begitu, apa faedahnya minyak herba tadi?

Untuk soalan tersebut saya bukanlah orang yang ada ilmu untuk menghuraikannya. Doktor kena cari guru murshid dan belajar.

Apapun,  apa sahaja kaedah perubatan lain jangan ditolak terus. Berlapang dada dan raikan semua cabang ilmu. Bertanyalah dengan doktor-doktor veteran yang telah melalui pelbagai pengalaman.

Wallahu'alam.


Sunday, March 26, 2017

Gerombolan u turn



Dulu tak perasan
Anwar itu banyak cengkelatnya
Tapi tiba-tiba ramai yang perasan
Maka dibongkar segala tabiat peliknya

Dulu tak perasan
Mahathir amat teruk pentadbirannya
Tapi tiba-tiba ramai yang perasan
Maka diselongkar segala kediktatorannya

Dulu tak perasan
Hishamudin itu maskulin orangnya
Tapi tiba-tiba ramai yang perasan
Maka menanglah ia sekali lagi

Dulu tak perasan
KJ hebat pemikirannya
Tapi tiba-tiba ramai yang perasan
Maka ramai yang memujinya semula

Dulu tak perasan
Nazri Aziz rupa-rupanya banyak baiknya
Tapi tiba-tiba ramai yang perasan
Maka ramai yang memanggilnya chif dan bos

Dulu Demang tak perasan
Adakah semua yang berbalik arah itu memang begitu sokongannya dulu
Tapi tiba-tiba Demang perasan yang Demang sendirian berjalan ke depan.

Baguslah.  Yang dulunya tak perasan, kini sudah perasan.

Demang percaya tak lama lagi ramai yang tak perasan Najib itu pemimpin yang bagus akan tiba-tiba menjadi orang yang sangat perasan.

Demang juga lebih-lebih percaya ramai yang tak perasan Zahid itu memiliki visi Islam akan tiba-tiba menjadi perasan suatu ketika nanti.

Anda perasan tak?



Sunday, March 19, 2017

Rumah siap pahat berbunyi



Kenapa hanya risaukan pada bunyi pahat? Kenapa tak tanyakan berapa budget yang ada ketika merancang plan rumah tersebut?

Lebih penting lagi, kenapa tak mahu bersyukur bahawa rumah yang baru siap ini lebih baik daripada sebelumnya?

Mungkin bunyi pahat itu sekadar untuk mencantikkannya lagi dengan ukiran dan hiasan tambahan.

Bersyukurlah dan Allah akan tambah.
Minyak Morha
(Morhabshi) 


Eropah bakal jadi negara Islam


Allahakbar. Ini adalah ujian besar ummat Islam.

Demang katakan ia satu ujian kerana guru Demang berpesan,  baik atau buruk sesuatu kejaduan, semuanya ujian daripada Allah.

Apabila isu ini meletup,  seluruh masyarakat dunia sekali lagi akan memandang ummat Islam dan negara yang majoriti penduduknya muslim & mukmin. Justeru eloklah kita tunjukkan ciri sebenar ummat Islam. Jaga pekerti,  adab,  dan tingkah laku.

Dengan itu masyarakat dunia yang majoritinya cintakan kebaikan akan menerima Islam.

Insya-Allah.

Mari kita baca artikal penuh:

Chancellor Angela Merkel said that Germans have failed to grasp how Muslim immigration has transformed their country and will have to come to terms with more mosques than churches throughout the countryside, according to the Frankfurter Allgemeine Zeitung daily.

“Our country is going to carry on changing, and integration is also a task for the society taking up the task of dealing with immigrants,” Ms. Merkel told the daily newspaper. “For years we’ve been deceiving ourselves about this. Mosques, for example, are going to be a more prominent part of our cities than they were before.”
Germany, with a population of 4-5 million Muslims, has been divided in recent weeks by a debate over remarks by the Bundesbank’s Thilo Sarrazin, who argued Turkish and Arab immigrants were failing to integrate and were swamping Germany with a higher birth rate.
The Chancellor’s remarks represent the first official acknowledgement that Germany, like other European countries, is destined to become a stronghold of Islam. She has admitted that the country will soon become a stronghold.
In France, 30% of children age 20 years and below are Muslims. The ratio in Paris and Marseille has soared to 45%. In southern France, there are more mosques than churches.

The situation within the United Kingdom is not much different. In the last 30 years, the Muslim population there has climbed from 82,000 to 2.5 million. Presently, there are over 1000 mosques throughout Great Britain – – many of which were converted from churches.

In Belgium, 50% of the newborns are Muslims and reportedly its Islamic population hovers around 25%. A similar statistic holds true for The Netherlands.
It’s the same story in Russia where one in five inhabitants is a Muslim.

Muammar Gaddafi once stated that “There are signs that Allah will grant victory to Islam in Europe without sword, without gun, without conquest. We don’t need terrorists; we don’t need homicide bombers. The 50 plus million Muslims (in Europe) will turn it into the Muslim Continent within a few decades.”
The numbers support him.

Minyak Morha
(minyak morhabshi) 


Saturday, March 18, 2017

Ikan kembung naik harga


Dulu-dulu apabila disebut taukey maka terbayang lelaki berkulit putih kuning, mata sepet, muka bulat (kembang),  dan yang penting perutnya buncit (kembung).

Kalau orang kampung pula kurus kering, muka cengkung, dan hisap rokok daun. Kalau sorang-sorang dia suka duduk termenung atau tidur, dan jika beramai,  bergebanglah kerjanya

Itu tipa piawai (standard) 1970an tetapi jangan dipercayai sangat. Penghakiman yang tidak berfakta.

Buncit, termenung, dan kembung mungkin tiada kena mengena dengan ikan kembung tapi masih dikira bau-bau bacang. Kira kuatlah tu.

20 tahun lalu ikan kembung cuma RM2 sekilogram. 10 tahun selepas itu RM4 dan dalam setahun dua ini mencecah RM20.

Dari segi matematik,  peningkatan adalah sekata iaitu sekali ganda. Kalau dari 2 kepada 4 masih normal tetapi kalau dari RM10 menjadi RM20 sudah jadi luar biasa.

Ada orang salahkan kerajaan. Itu Demang setuju. Kata mereka,  kerajaan patut kawal harga dengan peraturan ketat. Itu Demang kurang setuju.

Kalau kita belajar asas ekonomi,  harga ditentukan oleh pasaran. Jika tinggi permintaan harga akan naik. Jika penawaran berlebihan, harga akan jatuh.  Apatah lagi jika ikan kembung itu dah pecah perut.

Cadangan Demang, perbanyakkan tangkapan ikan. Bagi insentif untuk rakyat jadi nelayan laut dalam. Yang takut ke laut atau bini tak bagi tinggalkan rumah lama-lama,  boleh ternak ikan dalam sangkar.

Itu plan jangka sederhana dan jangka panjang.

Dalam pada itu pemantauan dan penguatkuasaan perlu diperketat. Lauk pauk adalah perkara asas. Gen Y dan Gen Z mungkin boleh makan spagheti cicah sos. Orang tua macam Demang masih teringin makan nasi dengan ikan kembung goreng,  dan sambal belacan.

Kenaikan harga makanan memang buat rakyat pening kepala. Mereka tidak tahu nak salahkan siapa. Selain ajar rakyat bersyukur (itu wajib), peniaga yang memanipulasi keadaan perlu ada tindakan.

Jangan sampai rakyat berang dan terjemahkan semasa mengundi.

Demang rasa itulah tujuan si perut kembung. Dapat sekali berkuasa, mereka banyak muslihat bagi mengubah Malaysia menjadi Singapura.




Thursday, March 16, 2017

Layakkah membeli perhiasan rumah


Balkoni itu tambahan. Lukisan di dinding itu hiasan. Begitu juga lantai mozek, perabot cantik,  radio tv, dan langsir. Semuanya hanya tambahan dan perhiasan. Semua itu boleh kita miliki hanya setelah yang asas disempurnakan.

Pada agakan Demang yang cetek ilmu ini,  yang layak mempunyai benda-benda itu ialah golongan wali dan anbia' atau sepaling tidakpun orang yang menyempurnakan solat serta amalan fardhu lain.

Itu sebabnya kita selalu merasa hidup ini terlalu susah. Kita berhempas pulas untuk mendapatkan perkara tambahan padahal perkara asas belum disempurnakan. Tidak sedikit juga yang bimbang apabila sudah memenuhi kewajipan asas maka ia tidak lagi merasa perlu pada perkara lain.

Apabila kita gagal menyempurnakan kewajipan asas itu bermakna kita belum layak memiliki perkara tambahan,  apalagi perhiasan. Jika kita paksakan diri juga maka kita akan berhutang atau mendapatkannya secara tidak sah. Dapat memang boleh dapat tetapi adakah kita benar-benar berhak?

Hutang perlu dibayar dan perbuatan mengambil tanpa hak akan didenda. Itulah yang kita hadapi sekarang.  Kita dibebani dengan pelbagai masalah yang sebenarnya satu proses menampung hutang akibat berbelanja di luar kemampuan.

Jika tidak lunas segala hutang,  di akhirat kelak akan didenda dengan hukuman.

Minyak Morhabshi


Keputusan SPM diumumkan hari ini. Calon-calon SPM sudah tentu berdebar menanti keputusan namun mungkin tidak sama dengan debaran ibu bapa. Apapun usaha yang dibuat,  keputusan sebenar di tangan Allah. Itu pasti.

Penting sangatkah SPM? Ya.  Memang penting. Ia bukan sekadar ujian akademik atau intelektual bahkan ia menguji secara keseluruhan.

Ia bukan sahaja menguji persedian calon,  ibu bapa, guru, dan masyarakat malah menguji kemampuan kita semua dalam menerima ketentuan Allah.




Di sebalik penyebaran kitab attabib walhikmah


Beberapa bulan sebelum sheikh abdul hamid meninggal dunia, saya dan isteri sempat mengunjungi beliau di Maahad Islamiyah Derang Kedah.

Dalam usia lebih 80 tahun beliau tampak masih sihat. Malah sambil ketawa kecil beliau memberitahu telah dilantik menjadi pengurus dua team bola sepak di situ.

Masa kami tiba beliau sedang menyusun lembaran2 kertas. "mari susun ni." katanya. Kami pun ikut menyusun kertas2 tsbt.

Itulah kitab attabib walhikmah yang memuatkan pelbagai ramuan perubatan, doa, petua,  serta panduan rawatan.

Setelah kami selesai menyusun, beliau mengambil 10 naskah dan menghulurkan pada saya. "Buat apa?" tanya saya kebodohan. "Jual lah." jawab beliau. "Berapa ringgit?" tanya saya lagi. "lima ringgit." Saya pun kata,  insya-Allah.

Beberapa bulan kemudian beliau meninggal dunia. Seingat saya, tiada sakit apa-apa.

Selepas beliau tiada baru saya terfikir,  kenapa kitab yang kos cetakan pun lebih kurang RM5, kenapa nak dijual RM5 sahaja?

Sebenarnya bukan nak jual tetapi beliau nak ilmu yang beliau rakamkan dalam kitab itu disebar dan terus digunakan oleh orang ramai.

Justeru inilah sebabnya saya letak kandungan kitab Attabib Walhikmah tersebut di www.morhabshi.blogspot.my supaya dapat diambil oleh sesiapa sahaja, pada bila-bila masa, dan di mana-mana jua.

Insya-Allah.

Mohon kerjasama anda untuk sebarkan agar pahalanya berpanjangan.

Jazakumullah khairan katsiran.

Minyak Morhabshi salah satu produk yang diasaskan Sheikh Abdul Hamid yang semakin terkenal. 

Wednesday, March 15, 2017

Apa beza main kutu, gst, dan brim


Kali ini Demang nak bawak 3 cerita.

Cerita 1
Semasa Demang sambung belajar di USM dulu Demang ada kenal seorang kawan India Muslim atau biasa kita panggil mamak. Suatu hari si mamak tanya Demang.  Boleh tak kita jadikan 1 bulan,  1 orang jadi jutawan?

Maka beliau pun mengira.  Jika setiap orang keluarkan RM1000, kumpul dan serahkan pada satu orang maka orang itu serta merta jadi jutawan.

Berapa orang nak kumpul?  1,000,000 bahagi RM1000 bermakna perlu ada 1000 orang yakni bersamaan 1000 bulan.

Ini bukan 1000 bulan berkaitan lailatul qadar. Seribu bulan di dunia yang fana ini bersamaan 83 tahun. Ertinya jika nak laksanakan kita mungkin kena kumpulkan ahli berumur satu tahun dan orang terakhir akan jadi jutawan semasa usianya 83 tahun!

Jika anda terus percaya andaian Demang,  anda telah tertipu. Ada kaedah penjadualan yang lebih praktikal. Anda fikir sendirilah.

Sebenarnya itulah sistem kutu. Dalam konsep main kutu, jangan fikir untung sebab konsepnya ialah kerjasama dan tolong menolong. Jangan perlekeh sistem kutu kerana di situ ada banyak hikmahnya. Hati-hati, ujian Allah pun banyak di situ.

Di mana-mana pun ada ujian Allah.  Nak lari ke mana? Hadap sahajalah. Dalam kubur,  jawablah.

Cerita 2
Semasa kecil dulu Demang pernah tinggal di Gurun Kedah. Tak jauh dari situ ada pekan bernama Guar. Pada zaman dahulu ada seorang pendekar di situ dipanggil Panglima Nayan. Pernah dengar?

Baiklah. Jika di barat ada Robin Hood, di Kedah ada Panglima Nayan. Demang rasa anda dah faham.

Kutip wang dari orang kaya dan beri pada orang miskin ada beberapa hukum dunia:
1. Jika pengutip tiada permit ia dipanggil perompak.
2. Jika pengutip ada kebenaran maka ia dipanggil kerajaan.

Masalahnya,  semua orang perlu bayar cukai. Maka timbul kekeliruan,  GST ini sistem main kutu atau cukai?

Nak kenal ia kutu atau cukai,  mari kita lihat berapa ringgit yang anda bayar dan berapa ringgit pula yang anda dapat.

Jika anda berbelanja rm4000 sebulan dan dikenakan GST 6% bermakna setahun RM48000 x 6%) anda kena bayar rm2880 kepada pemungut cukai.

Semakin banyak anda berbelanja,  semakin banyak anda bayar cukai dan begitulah sebaliknya.

Itulah GST.

Cerita 3
Berapa ringgit anda dapat daripada BRIM dalam setahun? Lebih atau kurang? Jika lebih, untunglah. Jika kurang, rasa tertipulah.

Ini yang orang bisingkan. Padahal, berapa banyak negara di dunia ini sejak tahun 0001 masihi hingga 2017 ini yang bagi duit tunai pada rakyatnya?  Biasanya rakyat dapat dalam bentuk kebajikan, kemudahan awam, dan pembangunan.

Nanti dulu. Jika anda terus percaya kiraan Demang untung rugi BRIM tadi, anda tertipu lagi.

Sebagaimana kutu,  jika anda kira duit terkumpul yang anda terima ditolak dengan duit yang anda bayar setiap bulan maka anda akan sedikit kecewa. Manakan tidak, rupa-rupanya anda sekadar ambil semula duit sendiri. Lebih teruk lagi jika anda bayar GST RM2880 dan dapat BRIM cuma RM600 setahun.

Itu sebabnya Demang ingatkan di awal tadi,  main kutu mesti dilihat dari segi hikmahnya,  bukan untung ringgitnya.

Maka GST juga perlu dilihat kesan pesisirnya,  bukan hanya memandang arus yang mengalir.

GST melicinkan proses kutipan cukai dan meminimum penipuan pembayar cukai.

Kemana perginya hasil cukai? Oh ya, kalau orang kata Rosmah berbelanja sejuta sehari pun, dari segi peratus kutipan ia tidaklah menjejaskan sangat. Sebulan baru hilang RM30 juta dan rakyat Malaysia ada lebih 30 juta orang. Jika dirampas duit Rosmah tu (kononnya), dan dibedak (agih) dapatlah rakyat seringgit seorang.

Kalau kita kutuk apalagi tohmah orang,  diri kita sendiri yang berdosa dan akan di azab Allah. Jika sifulanah itu betul-betul mencuri,  dia tanggunglah sendiri. Rezeki kita manusia yang tentukan ke?

Selagi kita ingat Allah,  tiada masalah. Insyaallah.

Nanti kita bincang pasal ikan kembung mahal pulak.







Tuesday, March 14, 2017

PM kuasai sultan part 1



Demang Lebar Daun ialah Bendahara kepada Sang Sapurba.

Ironinya bukan Sang Sapurba yang melantik Demang bahkan Demanglah yang jemput, beri tawaran,  dan tabalkan Sang Sapurba menjadi raja selepas percaya bahawa Sang Sapurba adalah cucu Raja Suran yang berketurunan Iskandar Zulkarnain.

Demang mewakili rakyat yang mengetuai segala orang besar (menteri).  Itu sebabnya sekarang dipanggil Perdana Menteri.

Dalam perlembagaan persekutuan Tanah Melayu (Malaysia, mulai 1963),
YDA melantik seseorang yang baginda percaya mendapat sokongan lebih daripada separuh wakil rakyat untuk menjadi Perdana Menteri.

Siapa pula rakyat?

Selepas merdeka kita ada dua kategori penduduk. Pertama dipanggil rakyat (rakyat raja),  iaitu penduduk yang beragama Islam dan dalam perlembagaan didefinisi sebagai Melayu. Kedua,  warganegara yang asalnya dibawa masuk oleh syarikat dari Britain.

Justeru,  penduduk Malaysia sememangnya ditetapkan sejak awal dalam dua kategori berbeza dan sudah tentu bukan samarata.

Dalam adab Melayu,  kita terima tetamu yang suka pada kita dan dalam masa yang sama kita suka pada mereka sahaja. Tetamu yang tidak suka cara kita,  kita guna konsep persona non grata. Kita tidak guna peraturan Hotel California.

Ingat lagu hotel california?
Last thing I remember, I was
Running for the door
I had to find the passage back
To the place I was before
"Relax, " said the night man,
"We are programmed to receive.
You can check-out any time you like,
But you can never leave! "

Ingat,  negara kita bukan seperti Hotel California.

Negara kita macam hotel Seri Malaysia. You are welcome on 1957 but you can check out any time.

Minyak Morhabshi



Hubungan turki belanda tegang


Mudah sahaja kita kata krisis antara negara memang berlaku di sepanjang zaman. Bahkan kita boleh kata,  alaa... dalam satu negara dan kalangan satu bangsa pun berlaku.

Korea masih berpecah dua dan german pun pernah berlaku.

Kata orang,  perang adalah perniagaan. Perang bukan sahaja perlukan persediaan senjata sebelum perang malah pembangunan semula selepas perang menuntut perbelanjaan yang lebih besar.  Ertinya perniagaan selepas perang lebih menguntungkan dalam tempoh yang amat panjang.

Lebih dari itu perang menghasilkan hamba sahaya baru yang akan mengikut kata tuannya.  Apalagi, selepas perang seluruh negara berubah menjadi gedung hamba.

Maka para kontraktor global tanpa iman pun tersenyum lebar.






Monday, March 13, 2017

250,000 liter diesel dirampas



Demang ucap tahniah pada pasukan penguatkuasa yang terlibat kerana menunaikan amanah atas tanggung jawab yang diberikan. Padahal di tengah laut, jika anda berpakat dengan para penyeludup, orang bukannya tahu.

Berapa nilai duitnya?  Jika RM1 seliter, jumlahnya suku juta ringgit. Kalau dikongsi antara penyeludup dengan penguatkuasa, dapat juga lebih RM100 ribu.






Main games sampai mati


Ini bukan tajuk sensasi tapi memang betul-betul terjadi.

"Jika saya dapat putarkan masa, saya akan memantau lebih tegas penggunaan media sosial, YouTube dan internet. "Dia mengambil bahagian dalam cabaran digelar 'kick' dan bermain permainan video digelar 'hangman' dan 'pass-out challenge' di mana kanak-kanak bermain sehingga pengsan dan jelasnya ia adalah permainan amat popular.

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/136613

Demang tidak mahu komen panjang lebar perkara ini. Apapun, menyalahkan pengeluar games mahupun mana-mana pihak bukanlah langkah bijak.

Lagipun dalam era globalisasi ini dengan lambakan maklumat lebih banyak daripada titis air di 7 lautan,  dapatkah kita tahan? 

Maka binalah tembok kukuh dalam diri kita dan ahli keluarga suoaya terhindar dari api neraka. 

Wallahu'alam. 

2 tan sri ditahan lari cukai, rasuah


Hari ini media perdana melaporkan dua orang bergelar tan sri ditahan kerana cuba merasuah penguat kuasa bagi mengelakkan tindakan kerana terlibat dengan rasuah.

Para pemerhati dan para penyibuk isu dengan segera menafsir bahawa ia adalah tanda pru-14 hampir tiba.

Bilapun tarikhnya,  yang paling penting ialah pengundi yang layak ialah warganegara Malaysia berumur 21 tahun ke atas yang telah mendaftar. Jika belum berdaftar, duduk diam-diam.

Malaysia mengamalkan sistem demokrasi yang menentukan setiap kawasan pertempatan diberi sempadan dan dinomborkan sebagai P001 hingga P222. Penduduk setiap kawasan tersebut akan memilih seorang wakil yang akan dikhaskan sebuah kerusi di dewan parlimen nanti.

Kerusi itulah yang direbutkan sejak 1952.

Oleh kerana beliau adalah wakil rakyat setempat maka antara ciri penting calon ialah berdasarkan kaum atau agamanya.

Maknanya,  jika di kawasan tersebut majoriti orang Islam maka parti-parti atau individu yang akan menawarkan diri sebagai calon untuk bertanding ialah seorang yang beragama Islam.

Sebagai contoh,  BN akan meletakkan calon daripada UMNO dan pembangkang akan memilih samada PAS, PKR,  PBM atau lain-lain yang beragama Islam. Demang dengar-dengar,  DAP pun dah ada ahli beragama Islam.

Yang dikatakan majoriti bukanlah dengan meninjau dari simpang jalan atau dari helikopter bagi menentukan kaum mana yang ramai di situ.  Sebaliknya ia ditentukan berdasarkan senarai pemilih berdaftar. Kalau ramai orang tapi tak ramai yang berdaftar,  tak ada gunanya.

Seterusnya... Nanti kita sambung lagi.


Di sebalik kemenangan Lee chong wei



Tahniah Dato Lee Chong Wei menang kali ke-4 All England malam tadi

Tiba-tiba Demang teringat pada Misbun Sidek dan adik-adiknya. Apa khabar mereka?

Untuk menyuruh mereka kembali beraksi sudah tentu tidak mungkin. Malah jika mereka mahupun, di gelanggang maharaja lawak bolehlah. 

Demang sebut legenda Hj Sidek bukan untuk mengungkit,  tapi sebagai suatu muhassabah diri sebuah bangsa. Itupun kalau kita mahu menganggap kejayaan bangsa itu masih relevan. 

Demang harap tidak ada yang sinis dengan bangsa dan mengaitkan dengan assobiyah. Jika demikian,  pergilah belajar lagi. 
Berbalik isu awal tadi jika kita pernah berada di hadapan, kenapa sekarang tidak? 

Jangan bersaing, jangan berlawan,  dan jangan cuba mengalahkan orang lain. Itulah kesilapan yang tidak boleh diulang. Menanglah dengan menguasai diri sendiri terlebih dahulu. 

Ummat Islam hidup di dunia sebagai persediaan ke akhirat.  Ada dua hubungan yang mesti dipelihara: 
Hubungan dengan Allah
Hubungan sesama manusia

Justeru jangan kalahkan orang lain sebab dengan cara itu orang lain akan lebih berusaha untuk mengalahkan kita.

Jika demikian,  bagaimana mahu berjaya?

Demang hanya orang tua yang hidup dalam dua zaman. Anda orang muda yang bermula dengan pelbagai gajet informasi. Takkanlah tidak mampu mencari kaedah terbaru bagi mengekalkan perjalanan di jalan yang lurus yang membawa ke syurga? 

Sunday, March 12, 2017

Apabila armada us berlabuh

Armada us berlabuh di selat melaka? 

Ketika berbual dengan beberapa teman termasuk seorang editor sebuah akhbar perdana dan seorang profesor madya ipta siang tadi timbul isu berkenaan fakta sejarah yang selalu bercanggah.

Selaku profesional, kedua-dua teman tadi setuju bahawa perbezaan pendapat bukanlah sesuatu yang harus ditakuti bahkan perlu dirai. Itu juga yang diamalkan para ulama Islam sejak dahulu kala. Ia adalah kepelbagaian sudut pandangan selagi tidak ada yang tegar menyalahkan pendapat orang lain.

Bagi Demang,  bicara sejarah secara asasnya hanyalah konsep dengar cerita kerana pengkaji sejarah sendiri tidak berada di tempat kejadian ketika ia berlaku. Malah ia telah lama berlalu sehingga tiada lagi saksi hidup. Jika ada, tidaklah ia dipanggil sejarah.

Yang dikaji,  hanyalah sumber-sumber kaku yang tidak beremosi. Ironinya,  sipengkaji sendiri dibelenggu paradigma semasa yang langsung tidak sama dengan suasana alam ketika berlaku peristiwa.

Apapun,  kata bijak pandai sejarah sentiasa menyalin dirinya dan muncul berkali-kali di sepanjang zaman.

Salah satu isu yang belum lagi mati ialah adakah tanah melayu ini pernah dijajah? Ada yang berhujah bahawa kita tidak pernah dijajah. Alasannya,  sultan kita sentiasa kekal di atas takhta dan tidak pernah menyerahkan kuasa kepada Inggeris. Gagasan Malayan Union pula tidak sempat direalisasikan.

Persoalannya,  jika tidak dijajah kenapa kita bersusah payah ke london membincangkan tuntutan kemerdekaan dan kenapa pula kita meriah sakan memyambut hari kemerdekaan setiap tahun? Mengisytihar kemerdekaan dan meraikan sambutannya adalah bukti kita mengiktiraf penjajahan.

Ok,  mukadimah Demang sebenarnya untuk membawa kesedaran bahawa definisi penjajahan tidak begitu penting.  Apapun pembuktian berkenaan istilah tidak seteruk kesan sebenar yang dirasai rakyat yang tempat tinggalnya dikuasai orang lain samada secara langsung ataupun melalui penasihat asing bersandarkan untung rugi perniagaan.

Justeru apabila US, China, hatta mana kuasa sekalipun yang mendaratkan armada dan tenteranya di perairan negara atas alasan membantu Malaysia menghadapi korea utara wajarlah dicemburui.

Demang amat berharap andaian longgar dan dangkal Demang ini hanyalah kebimbangan peribadi Demang yang tidak berasas.

Minyak morhabshi

RM10 sahaja. Pengguna baru. 

Friday, March 10, 2017

Ancaman korea utara bukan gimik

Apabila semua masjid di seluruh negara disarankan melakukan solat hajat untuk keselamatan negara maka kita seharusnya faham bahawa isu ini bukan lagi boleh dianggap enteng. Para mufti dan ulama tidak akan membiarkan perkara ibadah dibuat main.

Kesewelan Korea Utara sudah masyhur di seluruh dunia. Kalangan saudara mara sendiri lagikan mereka berperang, inikan pula manusia lain yang tiada kait darah dengan mereka.

Apapun, itu hanya selapis. Demang lihat, di sebalik isu ini ada cerita yang lebih berbelit dan rumit.

Pertama, Korea Utara sudah sekian lama bermain bunga api dan ujian nuklear seolah satu ritual yang wajib dilakukan dari semasa ke semasa. Menariknya, Polis dunia seperti Amerika sekadar... keluar bantahan. Padahal dalam kes Iraq, negara itu cuma disyaki menyimpan senjata terlarang, bumi Iraq terus dihancurkan dan allahyarham Saddam Hussein Presidennya dikejar hingga ke lubang cacing, ditangkap dan dihukum bunuh.

Kenapa Korea Utara dimanjakan?

Korea Utara sengaja disimpan untuk misi US di Asia Tenggara, Ia adalah umpan yang dipasang Amerika. Ya, belum tentu Korea Utara akan menyerang negara kita namun Amerika peduli apa?

Kedua, nampaknya kiraan count down sudah bermula... 10, 9, 8...

Monday, March 6, 2017

Khasiat myrrh (myrrh benefit)

Kenali keunikan resin myrrh yang terdapat dalam Minyak Morha (morhabshi)

Tuesday, February 28, 2017

Minyak untuk urutan

Moga pahalanya sampai pada allahyarham ustaz abdul hamid pengasas minyak morha.

Tuesday, February 14, 2017

Yang naik dan yang turun

Saya pernah pijak dasar laut tapi belum pernah menjijak puncak gunung.

Ye lah. Mandi di teluk kemang pun dah dikira memijak dasar laut.

Bukan calang-calang manusia boleh sampai ke puncak gunung. Lagipun di puncak gunung memang tak boleh menampung ramai orang.

Berbanding pergunungan, pantai yang landai atau lembah yang luas lebih ramai dapat menampung manusia.

Rasanya semua orang tahu puncak gunung amat sukar ditakluki namun hampir semua orang mengimpikan untuk sampai ke puncaknya. Akhirnya yang kecundang lebih ramai.

Daripada yang sedikit itu, ramai juga yang menyesal berada di puncak gunung. Pemandangan memang indah namun setakat boleh dipandang. Nak menetap lama pun tak sesuai. Akhirnya terpaksa turun atau dipaksa turun kerana ada orang lain yang ingin duduk di situ.

Alangkah baiknya jika lembah yang luas ini kita manafaatkan bersama sebagai syurga sementara menunggu waktu untuk berpindah ke syurga yang kekal abadi.

Cheguman.
#titipan 27

Sunday, February 12, 2017

Lama atau baru?

Assalamualaikum. Kali ini tak panjang sangat.😎

Kata mereka, keluarlah dari kotak. 📦
Kemudian ada pulak yang kata kena keluar dari kepompong.⚱
Ada yg lebih agresif mengajak org melawan arus dan suatu ketika dulu popular dengan konsep anjakan paradigma.📡

Sejauh manakah positifnya🔋 kata-kata itu?

Saya ingat lagi semasa menduduki ujian lisan BM (SPM 85) saya ditanya apakah konflik remaja? Saya jawab, pertentangan fikiran antara golongan tua dengan orang muda.🔫

Sayangnya apabila diminta untuk huraikan, saya cuma dapat lakukan hanya selepas keluar dari bilik temuduga. Itupun sekadar dalam kepala.🗿

Beberapa mesej📝 panjang yang mungkin anda telah terima dari saya sebelum ini mirip pada provokatif yang mengajak anda menentang arus. Agaknya saya masih belum cukup matang😅. Ye lah. Pemikiran yang menentang arus dan agresif biasanya dilakukan orang muda👯. Manusia matang selalunya telah sedar realiti kehidupan dan tau beza fantasi dengan realiti📊.

Air yang mengalir ke hilir adalah fitrah, sistem, dan realiti. Apabila ia menjadi rutin maka akan mengundang bosan. Kebosanan memaksa manusia mencari kelainan. 🔬

Manusia yang bersifat baru memang gemarkan sesuatu yang baru. Kelemahan itu disembunyikan dan akhirnya kita menjatuhkan hukuman bahawa yang lama itu tidak baik🔨. Padahal kita cuma bosan dengan rutin dan apa sahaja yang bersifat lama. Adakah bosan itu sifat yang baik?

Cuba lihat sejenak di sekeliling anda sekarang samada dengan mata atau sekadar imaginasi terhadap sesuatu yg telah lama anda miliki. Adakah ia memang telah menjadi buruk? 📻

Saya percaya anda akan dpt mengkelaskan kpd beberapa kategori:
🕳Lama dan buruk.
☎Lama tapi masih cantik.
📻Lama, klasik serta nostalgik.

Oh ya. Jangan hadkan pada benda sahaja. Ia mungkin seorang manusia atau lebih tepat lagi insan yang anda sayangi💑.

Skrg buat penilaian semula. kenapakah anda mahukan yang baru? Kerana kualitinya atau kerana kelemahan anda yang mudah bosan?🤔

Kenapa pengusaha kantin sekolah akhirnya ditukar? Kualiti atau bosan? Buku resepi mereka hilang kah?🤒

Kenapa durian musang king begitu popular? Adakah kerana durian pokok di belakang rumah ayah anda yang pernah anda puja suatu ketika dulu sudah bertukar menjadi tawar?👻

Kenapa pula anda membeli kereta baru🏎 dan menjual kereta lama? 🚙

Kenapa guna nama Cheguman atau Demang sedangkan nama Noor Azman itu sudah cukup baik?😅

Ada empat soalan di atas dan anda tak perlu bersusah payah mencari satu jawapan yang boleh diguna untuk semua soalan. Biasanya 5 soalan memang perlukan 5 jawapan berbeza. Ini bukan teka teki.💡

Sebenarnya saya boleh menulis dan mengutus mesej📮 kepada anda lebih kerap tapi saya terpaksa bersabar kerana tidak mahu anda BOSAN.

Saya percaya, jika kita tiada sifat bosan, mungkin kita sudah lama jadi kaya.

Kannnnn?😎

Sunday, February 5, 2017

Ikan goreng nan seekor

Tinggal seekor ikan kembung bawah tudung saji, lebihan tengahari tadi. Jangan makan dulu, kata mak. Tunggu ayah balik surau,  makan sama-sama.

Lepas isya, kedengaran bunyi salam. Ayah balik tapi bukan seorangan.  Ada sesusuk tubuh lelaki mengekorinya dan ikut masuk ke dalam rumah.

Ayah membisikkan sesuatu pada mak dan sebentar kemudian setalam hidangan dibawa ke ruang tamu tingkat bawah.  Ayah dan tetamunya makan di situ.

Adik,  kakngah,  dan along mengintai dari celah lantai loteng, tepat ke talam yang terhidang. Si tetamu makan dengan berselera. Ikan kembung nan seekor terdampar di dalam pinggan ayan berteman pucuk ubi rebus dan sambal belacan.

Kakngah menarik muka masam apabila tetamu mula mencubit ikan kembung goreng idamannya. Takpe,  kata abang memujuk. Ada sebelah lagi. Si tetamu dipelawa tambah dan dengan segan-segan menadah pinggan untuk dicedukkan nasi.

Along menelan liur dan tiba-tiba adik bersuara agak kuat: "la... Dia alih sebelah lagi."

Itu kesah sekitar 1970an barangkali. Namun awal 1980an kesah seekor ikan kembung berkongsi 4-5 orang bukanlah pelik sangat. Rata-rata keluarga melayu sempat melaluinya.

Yang makan nasik berkuah air panas campur garam pun ada. Ikan masin sudah cukup baik dan sardin dikira mewah.

Masa itu,  mitos yang ditanamkan ialah makan ikan boleh kecacingan. Kekurangan ikan diterima sebagai hikmah,  bukannya masalah.

Satu lagi yang diulang-ulang ibu saya ialah:  "makan malam ni nak bagi larat tarik selimut aja."

Hari ini?  Tak perlulah saya beritahu anda sebab anda sendiri sedang melaluinya.

Tuesday, January 31, 2017

Minyak naik 20 sen

Lari.. Lari..
Pegang tu... Jangan terlepas.
Hoi... Tarik cepat
Dah... Ambik yang sempat je
Meniarap.. Meniarap...
Tu apsal tengok saja?
Abis la kita...
Bongkar sauh.. . Bongkar sauh..
Yang ni nak letak mana?
Dah.. Tak payah tunggu

Apsal ni?
Entah...
Engkau lari buat apa?
Dah semua orang lari,  aku lari la

Api.. Api..
Eh,  mana ada api..?
Memang la takde.
Abis apsal jerit api2..?
Dah semua orang jerit macam tu.

Oo...
Api.. Api...

Ha3.. Ko pun jerit api gak
Ye la... taknak la nanti orang kata aku gila

Sunday, January 1, 2017

Negarawan tak didendang

Akhirnya tindakan Tun mula membuahkan hasil. UMNO kembali bangkit. Sampah sarap mula ke tepi dalam kesipuan. Yang melondeh akhirnya sendiri terlondeh. Yang terus mara ke depan hanya yang kenal tuhannya.

Demang memerhati dengan cermat tapi waspada. Dalam yakin, masih perlu siaga.

2017 bakal menutup tirai yang terbuka sejak 1999.

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)